GP Turkije: logistieke uitdaging

De Grand Prix van Turkije is niet alleen een uitdaging voor de technici en coureurs, maar ook voor de logistieke afdelingen van de teams. Net als vorig jaar in Bahrein en China is alles volledig nieuw.

Het hoofd van de logistieke afdeling van Scuderia Ferrari, Miodrag Kotur, begon met met zijn planning bij wijze van spreken op het moment dat de race werd aangekondigd, ongeveer een jaar geleden. "Het werk begint in de fabriek, zoveel mogelijk te weten komen over de nieuwe locatie; kaarten van het land, de stand en het circuit. Vervolgens neem ik contact op met de organisatoren van de race, voordat ik daadwerkelijk het circuit, de hotels en bedrijven voor huurauto's ga bezoeken. Deze reis heb ik vorig jaar november gemaakt. Ook moet er ter plaatse gekeken worden naar alle eventueel benodigde faciliteiten als restaurants en winkels."

Ook worden er ter plekke Italianen gezocht die in het land zelf wonen, zij kunnen Kotur helpen als ze bijvoorbeeld de taal spreken. Ze kunnen bijvoorbeeld contact opnemen met hotels en reisorganisaties, zodat het team ergens op terug kan vallen. Zelfs het lokale Fiat dealernetwerk kan benaderd worden indien het team nog transportmiddelen nodig heeft.

De dagelijkse trip van Istanbul naar het circuit wordt gevreesd vanwege de beruchte verkeersdrukte rondom de brug over de Bosporus. "Het circuit ligt vijftig tot negentig minuten rijden van het centrum, maar dat is minder erg dan de reis die we tegemoet zullen zien in Shanhai."

"Hoewel het circuit in Azië ligt, zal het functioneren als een Europees circuit. Alle vrachtauto's en motorhomes zullen op het circuit aanwezig zijn, we hoeven dus geen tijdelijke onderkomens op te bouwen. Uit mijn eerdere bezoek heb ik kunnen zien dat de garages modern en groot zijn. Ook het paddock is ruim opgezet, het is niet zo krap als op sommige historische circuits. Veel oude circuits werden ontwerpen voor de aanwezigheid van één transport truck en ongeveer twintig teamleden. Tegenwoordig heeft een team vier trucks op het paddock staan en lopen er ongeveer negentig mensen rond."

Bijzonder is dat alle teams zullen het benodigde materiaal per schip over zee naar het circuit vervoeren. De reis vanuit Trieste in Italië duurt 72 uur. De terugreis is echter nóg belangrijker voor het team. Voorafgaand aan de Grand Prix van Turkije had het team voldoende tijd vanwege de kleine 'vakantie', maar tussen deze race en de Grand Prix van Italië zit weer, als vanouds, twee weken. "De meeste vracht zal rond middernacht na de race getransporteerd worden. Dat betekent dat we zeer snel alles in moeten pakken. De FOM helpt ons hierbij, net als bij de races buiten Europa waarvoor vliegtuigen nodig zijn."

"All in all, it is going to be a very interesting week!"