Opbrengsten China vallen tegen

Gezien de grote bevolking en de hoge economische groei wordt er vanuit de Formule 1 veel van de Chinese markt verwacht. Na de eerste ervaring blijkt echter die markt er misschien nog niet klaar voor te zijn.

Willi Weber, de manager van Michael Schumacher, zag het wel zitten. Samen met verschillende partners had hij rode petjes met Chinese opdruk laten maken en de biografie van Michael Schumacher was in het Chinees vertaald en in een miljoenenoplage gedrukt. Met twee stands bij het circuit dacht men veel te gaan verkopen.

Voor de race vertelde Weber: "Als Michael zondag de race wint, breekt hier echt euforie uit." Zo makkelijk bleek het niet. Schumacher reed een teleurstellende race, maar ook de Chinezen kochten weinig merchandise. Alle races zijn dit seizoen uitgezonden op de Chinese staatstelevisie, maar het echte enthousiasme is er nog niet.

Over de merchandise vertelde Xu Jing, een Chinese bezoekster van de Grand Prix: "Veel te duur. Bovendien, wat moet ik er morgen mee. In de kast leggen en wachten tot volgend jaar?" Daarnaast bleek het merendeel van de 170.000 toeschouwers niet als betalende bezoeker te komen. Het merendeel van de bezoekers kwam op uitnodiging en had geen flauw benul van wat een kaartje kostte.