Bus stop oorzaak lekke banden

Bij Michelin denken ze het probleem van de lekke banden op Spa-Francorchamps al te hebben gevonden. Scherpe randen aan de kerbstones in de bus stop chicane zouden de oorzaak zijn.

Direct na de Grand Prix is Michelin aan een onderzoek begonnen. De gegevens van de verschillende Michelin-teams worden bekeken, videobanden van de verschillende camera's worden bekeken, banden worden geanalyseerd en er wordt gekeken naar de samenstelling van de band. Analyse van de banden die kapot waren gegaan leerde dat er iets scherps moet zijn geraakt waardoor er stukken waren uitgesneden. Het vele materiaal van gecrashte wagens was de eerste gedachte gedachte, maar verder analyse suggereert iets anders.

Vrijdag reed Briscoe zijn band ook al stuk. Toen lieten de gegevens zien dat na de kerbs in de Bus stop zijn band begon leeg te lopen. De organisatie heeft vervolgens de scherpe rand waar hij over was gereden afgevlakt.

De beelden laten nu zien dat iets eerder in de Bus stop een zelfde soort punt zat. Op de kerbs zijn de zwarte bandensporen nog terug te vinden, wat erop wijst dat meerdere coureurs er vaak overheen gingen. De zes centimeter opstaande rand zou een logische verklaring zijn voor het probleem. Het commentaar dat het gewoone bandenslijtage was, wordt door Michelin afgewezen aangezien de banden op verschillende momenten kapot gingen. Die van Montoya zaten er pas twee rondes onder, Button’s banden acht ronden en de banden van Coulthard zaten er twaalf ronden onder.

Toch blijft Michelin voorzichtig met het bekend maken van de oorzaak. Pascal Vasselon van Michelin vertelde: "Bij beschadigde banden kan je nooit met volledige zekerheid de oorzaak van de beschadiging aangeven. We hebben een kleine verhoging tussen de binnenkant van de kerb en het gras opgemerkt bij het begin van de Bus stop. De rand is zwart geworden, wat aantoont dat er een aantal keer banden overheen zijn gegaan."