Computersimulatie voor rijders

Het gebruik van computersimulaties wordt nu ook gebruikt om coureurs met baan en auto kennis te laten maken.

Alle racefans kennen de diversiteit aan F1-spelletjes en de hoge mate van simulatie van sommige van die spellen. Die ontwikkeling is ook door de teams opgemerkt. Coureurs gaven eerder al wel eens aan thuis een spelletje te spelen om een circuit vluchtig te leren kennen. Nu wordt het gebruik ervan naar het volgende niveau getild.

Jaguar heeft een simulator gebouwd genaamd de 'Human Performance Module'. Voor het team is het een serieus onderdeel, voor de racespelfanaat de ultieme droom. Het doel van de simulator is tweeledig. Ontwerpers kunnen nieuwe cockpitindelingen laten testen en coureurs kunnen kennismaken met hoe de besturing werkt. Voor nieuwe coureurs is het een uitkomst. Na een tijdje in de simulator te hebben 'gereden', hebben ze minder tijd op de baan nodig om de auto te leren kennen.

In de simulator kan een stuurtje van de raceauto van dit jaar zo worden gebruikt. Daarnaast kan de helm van de coureur ook worden aangesloten, zodat een coureur kan wennen aan het radiosysteem. Bij het 'rijden' in de simulator worden de reactiesnelheden en handelingen van een coureur gemeten.

Vanaf nu maken nieuwe coureurs bij Jaguar dan ook eerst kennis met de simulator. Zo heeft Christian Klien al ruim een dag in de simulator gezeten.

De simulator is echter niet meer toegankelijk voor al het personeel. Tijdens de lunchtijd werd het te druk rond de simulator.