Gascoyne tekent bij Toyota

Denk maar niet dat het Silly Season alleen maar met coureurs te maken heeft. Na een vuur aan ontkenningen van Renault, zal hun technisch directeur Mike Gascoyne dan toch het Franse team verlaten en inruilen voor Toyota. Hij wordt daar Technical Director Chassis en zal samenwerken met Gustav Brunner, die gewoon bij Toyota blijft. Tegelijkertijd maakte Renault bekend dat Bob Bell hun nieuwe technisch directeur wordt.

"We bedanken Mike voor zijn fantastische werk en zijn bijdrage aan het succes dat we tot nu toe hebben en wensen hem veel succes voor de toekomst", aldus Flavio Briatore, de teambaas van Renault, in een persbericht. Ondertussen spreekt Briatore zijn vertrouwen uit in Bob Bell, die tot nu toe vice-technisch directeur was bij Renault en blijkbaar dus al van wanten weet. "We zijn blij dat we Bob Bell de rol van technisch directeur aan kunnen bieden. Ons programma is zorgvuldig opgebouwd door de juiste mensen op de juiste plaats neer te zetten en ik heb er alle vertrouwen in dat Bobs technische ervaring en managerkwaliteiten een belangrijke bijdrage aan onze toekomst zullen leveren", aldus de Italiaanse Briatore.

Ondertussen is Toyota in haar nopjes over de komst van Gascoyne, die wordt gezien als één van de betere ontwerpers in de paddock. "We zoeken altijd naar manieren om onze technische afdeling te versterken", zegt Tsutomu Tomita, president van Toyota Motorsport, "dus kunnen we nu met groot genoegen de komst van Mike Gascoyne naar het Panasonic Toyota Racing-team aankondigen. Hij zal een cruciale rol spelen bij de verdere ontwikkeling van ons team."

Gascoynes contract bij Toyota zal per 1 december 2003 ingaan. Toyota licht de taken van Gascoyne toe: "We hebben besloten om een technisch directeur voor zowel het chassis als de motor te benoemen om zo de efficiëntie van onze team te vergroten. Mike Gascoyne zal de leiding krijgen over de technische aspecten van het chassis bij de fabriek in Keulen en ook tijdens de races en de tests. Luca Marmorini wordt technisch directeur op het gebied van de motoren. Ik ben er van overtuigd dat Mike nauw zal samenwerken met onze hoofd-ingenieur Gustav Brunner."

De afgelopen vijftien jaar werkte Gascoyne voor McLaren, Tyrell, Sauber, weer Tyrell, Jordan en Benetton, dat later Renault werd. Wellicht was zijn tweede jaar bij Jordan vooralsnog zijn meest succesvolle, toen zijn auto Heinz-Harald Frentzen naar een derde plaats in het kampioenschap hielp. Desondanks was het succes bij Renault niet bepaald klein. "Ik ben erg blij dat ik als technisch directeur chassis bij het Toyota-team in dienst mag treden", aldus Gascoyne zelf. "Natuurlijk vind ik het jammer dat het Renault-team moet verlaten na drie erg leuke en succesvolle seizoens. Maar ik kijk uit naar mijn nieuwe rol bij Toyota en hoop dat we zullen slagen in onze doelstelling om van Toyota een kampioensteam te maken."