Bijtanken onbetwist

Ondanks de problemen bij de pitstops van Ferrari staat het bijtanken tijdens de races niet ter discussie. Algemeen wordt er vanuit gegaan dat er niet veel mis kan gaan bij het tanken.

Een nadeel van het afschaffen van bijtanken is ook dat er bij de start veel meer benzine in de auto's aanwezig is.
"Wanneer je bijtanken verbiedt dan stuur je wagens de baan op die meer dan 200 liter aan boord hebben en dan wordt het nog gevaarlijker", aldus Ross Brown, technisch directeur van Ferrari. Hij vond dat het allemaal nog wel meeviel: "Ik denk niet dat het probleem met de wagen van Michael gisteren het systeem van tankstops in vraag moet stellen. Het was niet eens zo erg als de brand van [Jos] Verstappen in 1994".

De voormalig motorsportbaas van BMW, oud-coureur Gerhard Berger, is ook van mening dat het tanken moet blijven. "Het is natuurlijk altijd een gevaar, maar we doen het nu al zolang en er zijn nog maar heel weinig problemen geweest. Ik denk dus niet dat we ons echt veel zorgen over de veiligheid moeten maken. Er was gisteren nooit echt gevaar en de reactie van het team toonde aan dat iedereen steeds op het gevaar voorzien is."

Bij Ferrari wil men wel uitzoeken waarom het fout ging bij de pitstop van Michael Schumacher, er is echter ook volgens hen geen reden het tanken te verbieden. Als bekend is wat er mis ging kan er ook voor gezorgd worden dat zoiets niet weer gebeurt. En daarbij blijft motorsport natuurlijk gevaarlijk. Er zijn sinds 1994 vijf gevallen geweest waarbij een wagen tijdens een tankstop vlam vatte.