Uitleg van het nieuwe kwalificatiesysteem

Het nieuwe kwalificatiesysteem wat gisteren is aangekondig heeft al heel wat verwarring veroorzaakt. Daarom even een uitleg van het systeem.

Het eerste misverstand was dat gedacht werd dat de tijden van beide sessies bij elkaar opgeteld zouden worden, dit is echt niet waar. Alleen de tijd die op zaterdag neergezet wordt telt.
Nu vraag je je natuurlijk af waar de vrijdagkwalifactie dan voor is... Deze is bedoeld om de volgorde voor de kwalificatie op zaterdag te bepalen. Hoe sneller de tijd op vrijdag, hoe later je de baan op mag om een tijd neer te zetten. Het voordeel zit hem in de hoeveelheid grip je hebt naarmate de sessie vordert.

De volgorde die gehanteerd wordt bij de vrijdagkwalificatie is het gehele jaar hetzelfde. Die is namelijk bepaald door de eindstand van 2002. Michael Schumacher zal dus elke vrijdagkwalificatie als eerste de baan op moeten.
Dat is zeker een nadeel, want hij zal dan op een gladde baan een tijd neer moeten zetten. Dit heeft mogelijk tot het gevolg dat de toppers een aantal plaatsen terugzakken op de grid. En dit is juist wat de FIA wil bereiken.

"Het nieuwe kwalificatiesysteem zal de rijders onder heel wat druk plaatsen om een heel goed rondje af te leggen. In al hun ijver om een goede startplaats te versieren gaan de toppers dan mogelijk in de fout wat hun heel wat plaatsen op de startgrid kan kosten," aldus FIA voorzitter Max Mosley. "Dat betekent dat ze op zondag eerst een aantal andere wagens zullen moeten inhalen voor ze om de leiding kunnen strijden. Nu reden ze gewoon van bij de start van de concurrentie weg."

In theorie heeft het plan veel potentie, maar voor de resultaten moeten we toch echt wachten op de eerste kwalificatie van 2003 in Melbourne.