FTC wil duidelijkheid over freebies van adverteerders

De meeste serieuze gamers hebben vast wel eens een review gelezen waarbij ze hun twijfels hadden of de redacteur wel geheel objectief was. Zou hij of zij niet wat positiever hebben geschreven door dat lekkere tripje naar Barcelona? Nu is niet iedereen een serieuze gamer en veel gewone lezers zijn wellicht wat minder sceptisch over wat ze lezen. De Amerikaanse Federal Trade Commission wil nu dat bloggers en andere websites maar eens duidelijkheid gaan scheppen over de cadeautjes die ze aangeboden krijgen van derden. In hun nieuwe richtlijn staat dat zogenaamde "material connections" tussen de adverteerder en ontvanger voortaan onthuld moeten worden.

Het leuke aan deze richtlijn is dat het niet om alle cadeautjes gaat, het gaat hier om extra's waarvan de consument niet redelijkerwijs kan verwachten dat de redacteur die heeft ontvangen. Nu zal dit voor veel sectoren wellicht nog onduidelijk zijn, maar binnen de gamesjournalistiek zijn er weinig geheimen. Het is algemeen bekend dat reviewgames verstrekt worden, dus de gratis games mogen we doorstrepen. Maar ook perstrips zouden hier niet onder vallen, omdat menig redacteur gewoon schrijft over waar hij naartoe is geweest op kosten van welke uitgever.

Wat de richtlijn niet zegt, wat misschien wel zo handig was geweest, is dat websites en bloggers het moeten aangeven als er sprake is van belangenverstrengeling. Het grijze gebied houdt de FTC hiermee in feite dus in stand, want genoeg zaken waar de consument van op de hoogte is die toch wel degelijk de objectiviteit in het geding kunnen brengen. Überhaupt is het nog helemaal niet zeker of deze nieuwe richtlijn ook van toepassing is op gamessites, er wordt niet expliciet naar verwezen, maar het lijkt zeer waarschijnlijk dat onze Amerikaanse collega's voortaan moeten gaan doorgeven wat ze krijgen van de uitgevers.