Recessie raakt publieke omroepen fors

De Nederlandse televisie- en radio-omroepen moeten het dit jaar met 8,6 procent minder reclame-inkomsten doen. Als gevolg van de teruglopende reclame-inkomsten krimpt de totale televisiemarkt in 2009 met 0,1 procent naar 3,44 miljard euro. Dat geldt voor zowel commerciële als publieke omroepen.

De radiomarkt voelt de recessie nog harder en krimpt dit jaar met 4,8 procent naar 452 miljoen euro. Bovendien blijk dat publieke radiostations marktaandeel blijven verliezen aan commerciële stations.

Dat blijkt uit de Dutch Entertainment en Media Outlook 2009-2013 die accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) vandaag presenteert. Het is voor het eerst sinds jaren dat beide markten krimpen. Tot de financiële crisis vorig jaar uitbrak, ging het enkele jaren alleen maar beter met de advertentie-inkomsten van de Nederlandse omroepen.

Volgens PwC is herstel van de advertentiemarkt pas vanaf 2011 te verwachten. "Er staan de omroep slechte tijden te wachten", stelt onderzoeker John Middelweerd. "Omroepen zijn als gevolg van teruglopende inkomsten gedwongen kosten te reduceren en nieuwe verdienmodellen te bedenken."

Daarnaast zullen enkele zendgemachtigden samenwerking moeten gaan zoeken en zal het aanbod van het aantal publieke- en commerciële kanalen geëvalueerd moeten worden, zo stelt PwC. Volgens Middelweerd verandert het traditionele omroeplandschap de komende jaren in hoog tempo door toetreding van digitale spelers, nieuwe regelgeving, overheidsbezuinigingen en technologische ontwikkelingen.