Microsoft financiert PlayStation 3-games

Voor wie zich afvraagt waarom sommige titels zoals Tales of Vesperia en Vampire Rain eerst op de Xbox 360 uitkomen om later alsnog en uitgebreider op de PlayStation 3 te verschijnen heeft een Japanse ontwikkelaar die meewerkte aan Vampire Rain duidelijkheid geschept. Op een blog meldt hij dat dit komt doordat Microsoft de projecten grotendeels financiert op voorwaarde dat ze een jaar lang exclusief op de Xbox 360 verschijnen. Microsoft levert daarnaast een hoop support en ondersteuning waardoor het goedkoop is om voor de Xbox 360 te ontwikkelen. Daar tegenover staat dat de support van Sony waardeloos is en onbetrouwbaar, daarnaast levert Sony weinig geld om ontwikkelingskosten mee te dekken.

Toch komen games later naar de PlayStation 3, omdat het ondanks de financiering vaak lastig is de kosten er uit te halen als er op maar één platform gelanceerd wordt. Dus wordt een game simpelweg geport met wat extra content die de Xbox 360-versie niet gehaald heeft, zodat Sony de game ook goedkeurt. De andere kant op werkt dit niet, omdat van de PS3 naar de 360 ontwikkelen veel meer tijd en moeite kost en exclusieve PS3-content zal daarom zelden zijn weg vinden naar de Xbox 360.


Vampire Rain was een jaar lang een Xbox 360-exclusive