GT 5 krijgt Head Tracking met Playstation eye

Ok, nu niet allemaal als een gek naar de gamewinkel rennnen en een Eyetoy aanschaffen. Maar als de berichten kloppen dan krijgt Gran Turismo een gadget waar heel wat sim-racers smachtend naar uit hebben gekeken: head tracking, ofwel de camera volgt de bewegingen van het hoofd. Kijk je naar links dan draait de in-game camera naar links, kijk je naar rechts, dan volgt de in-game camera ook netjes.



Volgens Polyphony Digital mastermind Kazunori Yamauchi zal de 'nog steeds binnenkort uitkomende' Gran Turismo 5 deze mogelijkheid gaan bieden. Weliswaar alleen in de cockpitview, maar toch. Stel je eens voor dat het echt goed werkt! Het realisme schiet dan meteen met sprongen vooruit. Je kunt eindelijk zien wie er precies naast je zit en waar die vreemde blauwe lijn na de bocht naar toe gaat.

Geen remote op je hoofd
Volgens Yamauchi gebruikt Polyphony Digital Sony's Eyetoy om de positie bewegingen van het hoofd van de speler te volgen. Je hoeft dus geen vreemde helm of hoofdband met een motion controler of iets dergelijks op te zetten. Het wordt als het goed is een kwestie van camera installeren, op de bank hangen en racen maar.

Helaas zijn er nog geen beelden van de eyetoy met head tracking. Het beste voorbeeld van wat je kunt verwachten zie je momenteel op Youtube. Waar John Lee hetzelfde effect bereikt, maar dan met de infrarood sensor van de Wii.


Lee werkt momenteel voor Microsoft aan de Natal. Wellicht dat we dus binnenkort een zelfde nieuwtje kunnen brengen over Microsofts nieuwe 'pet project'.

Samengevat: als head tracking goed blijkt te werken met de Eyetoy (en dat moeten we eerst maar eens afwachten), dan gaat er letterlijk een wereld van nieuwe mogelijkheden open. Wat ons betreft mag het.