Hoe bereidt een ontwikkelaar zich voor op gamesbeurzen?

Een aantal keren per jaar hebben pers en/of publiek de mogelijkheid om in een grote setting de nieuwste games te bekijken en soms zelfs spelen. De meest bekende beurzen zijn de E3, de Tokyo Game Show en de Gamescom, opvolger van de Games Convention, opvolger van de ECTS. Daarnaast zijn er andere beurzen zoals deze week de Comic-Con in San Diego, een grote beurs open voor pers en publiek en daarmee de beste mogelijkheid voor bedrijven in de States om games direct aan het publiek te tonen. Voor velen zal duidelijk zijn hoe de media zich voorbereiden op zo'n beurs, en voor diegene die het niet weten hebben we een column geplaatst vorig jaar over onze voorbereidingen voor Leipzig. Maar hoe bereidt een developer zich voor op dit soort evenementen? BioWare geeft een kijkje in de keuken.

Het demonstreren van een game kent een aantal fasen. Allereerst ga je kijken naar welke game je wilt demonstreren? Wat je daarvan wilt laten zien? Wie dat gaat laten zien? Heb je je een speciale versie van de game nodig? Wat te doen als de game crasht? Als voorbeeld neemt BioWare de game Dragon Age: Origins die te zien zal zijn op PC en consoles. Maar de games verkeren nog in development dus moet er met 'builds' gewerkt worden. De eerste stap is dus kijken of je een build hebt die je kunt gebruiken of dat je er een moet ontwerpen die specifieke dingen kan.

Heb je eenmaal een build, dan laat je die drukken en in dit geval verschepen naar San Diego. Uiteraard is er altijd de kans dat de discs de toch niet overleven of gewoon verdwijnen, dus worden er back-ups meegenomen op USB-schijven. Dan komt het probleem met de consoles, wat gebeurt er als er eentje het laat afweten. Moeten er back-ups worden meegenomen en zo ja, hoeveel. Voor de PC is de vraag of de build getest kan worden op de hardware waar hij daadwerkelijk op gaat draaien. Het kan zijn dat de PC's nooit het hoofdkantoor van BioWare zien en direct naar San Diego gaan. Dan moet er dus ter plekke nog getest worden. Maar als het dan niet werkt? Dan moeten er dus back-up PC's zijn. Grote vraag is dan of er genoeg tijd is geweest om de volledige build door te lopen.

Heb je al die hardware dan kun je nog niks laten zien, je hebt immers monitoren nodig. Die liggen er niet genoeg op kantoor en moeten dus gehuurd worden, maar waar? En voor hoeveel geld? Komen die wel op tijd aan? En zo nee, want moet er dan gebeuren? Is alle hardware aanwezig, zijn dan alle benodigde kabeltjes er ook? Is er een internetverbinding beschikbaar? Is er een draadloze microsofoon en werkt die ook goed? De spreker is te laat, niet aanwezig of zit thuis met de varkensgriep, wat gaat er dan gebeuren?

Tel bij dit alles de voorbereidingen op die in onze column van vorig jaar ook te lezen waren en je kunt je indenken dat developers een boel tijd kwijt zijn aan het zorgen dat jullie en wij lekker de nieuwste games feilloos kunnen spelen of bekijken tijdens beurzen als de komende Comic-Con en eind augustus natuurlijk de Gamescom in Keulen.