Een half jaar lang woordenboeken lezen voor Scribblenauts

Een van de meest opvallende games de afgelopen E3 was zonder enige twijfel Scribblenauts. Waar je namelijk in elke andere game het moet doen met wat je krijgt is het idee van Scribblenauts dat je een woord schrijft en dat item verschijnt dan op je scherm. Of dat nu een pauw, een draak of een ladder is, zolang het item bedacht is ooit, zit het er in. En echt beperkt is de game ook niet, want er zitten maar liefst 10.000 items in Scribblenauts die je kunt gebruiken. Hoe kom je als developer aan zo'n hoeveelheid aan verschillende items? Heel simpel blijkbaar. Ontwikkelaar 5th Cell heeft vijf man personeel gedurende zes maanden niks anders laten doen van woordenboeken, encyclopedieën en Wikipedia doorspitten op zoek naar woorden.

We've actually had five people and all they did is they went through dictionaries and Wikipedia and encyclopedias and anything you can think of for six months, that's all they did every day during the week. With the technology, we just basically said we're going to take all the base things like fire and temperature and gravity and physics and we're just going to put it down there and the game's going to take all that and know exactly what to do with it. We don't have to program anything. If a bear is hungry and wants honey, we don't have to program that -- it's going to know that already."