Miyamoto niet onder de indruk van Natal en Wand

Tijdens de afgelopen E3 presenteerden zowel Microsoft als Sony hun visie op motion-controls. Terwijl Sony de PS Eye gebruikte in combinatie met Wands om beweging te registreren, trapte Microsoft het complete controller-idee weg en gebruikte alleen het lichaam om te gamen.

De bekende Nintendogamedesigner Shigeru Miyamoto liet weten dat beiden erg basic zijn. Hij erkende dat de Wand qua precisie op z'n minst even accuraat is als WiiMotionPlus, maar beide bedrijven missen de ervaring om motion-controls om te zetten naar een interactieve ervaring. Over Project Natal is Miyamoto minder te spreken. Volgens hem heb je een fysiek object in je hand nodig om een echte interactieve ervaring te leveren, al was het alleen maar om force feedback te kunnen geven.

As someone who thinks of things from the perspective of creating interactive experiences, I really think that you do need something [to hold]. I don't think as a creator that I could create an experience that truly feels interactive if you don't have something to hold in your hand, if you don't have something like force feedback that you can feel from the controller.

Looking at what the other companies have shown here at E3, it feels like they have finally obtained the very basic technology for doing motion control, but perhaps they still have to learn how to use that and take advantage of it in an interactive experience.