EA Sports moet op gelijk niveau komen met Nike en ESPN

De wereld van de sport draait buiten het zweten en bewegen natuurlijk ook nog om de belangrijke sponsordeals. Traditioneel zijn in Amerika de meest bekende merken die met sport geassocieerd worden Nike en ESPN. Peter Moore wil nu dat in de toekomst dit rijtje kan worden uitgebreid tot drie namen, waarbij de derde naam EA Sports zal zijn. Waar Nike zorgt voor de kleding en ESPN voor commentaar zal EA gelijk moeten zijn aan toegang tot de emoties van de sport.

Om dit te bereiken is EA flink aan het investeren in nieuwe markten. Zo is er een Virtual Playbook, technologie die ESPN ook al gebruikt om tactieken aan kijkers uit te leggen, komen er actieve games als Grand Slam Tennis, en wordt er gekeken naar games die gratis zijn om te spelen, met name in de Aziatische regio's. Daarnaast gaat EA zich ook op de fitnessmarkt begeven met EA Sports Active.

Om te zorgen dat EA ook inderdaad dezelfde reputatie krijgt als Nike en ESPN moet er veel veranderen in de manier waarop de consument bereikt wordt. Hiervoor heeft EA Sports de zogenaamde sociale media omarmd. Developers bloggen over waar ze mee bezig zijn, er komen youtube advertenties en er wordt direct contact gezocht met de fans.

Dit alles moet zeker niet ten koste gaan van de "core gamer", maar het is belangrijk dat er nieuwe doelgroepen bereikt worden en de zogenaamde lifestyle games, die met name voor de Wii verschijnen, doen het erg goed bij de consument. Iets waar EA in het begin niet heel enthousiast over werd, het bedrijf stond bol van de testosteron, maar om verder te komen als merk, moeten er dingen veranderen en moet de nieuwe markt omarmd worden.


De eerste lifestylegame: Grand Slam Tennis