FF XIII moet tien keer succesvoller worden dan kleine titels

Final Fantasy XIII is inmiddels al zo'n vijf jaar in ontwikkeling. Dat is lang voor een game en het kost ontwikkelaar Square Enix dan ook klauwen met geld. Duidelijk is dan ook dat de game een enorm verkoopsucces moet worden, om nog rendabel te zijn, maar hoe succesvol weet alleen SE zelf. Volgens producer Yoshinori Kitase moet FF XIII ongeveer tien keer zo succesvol zijn als andere kleinere titels, door de enorme druk die er op SE is komen te liggen. Dat zei hij in een interview met Edge Magazine. Maar er zijn absoluut geen compromissen gesloten op het gebied van gameplay of creativiteit. De game is ontwikkeld in samenwerking met de gehele staf, iedereen kan en mag input geven.

"You're right there is an unusual sort of pressure on Final Fantasy XIII, I'd say we need this game to have ten times the success of these smaller titles.

But I don't think that means we've compromised in terms of the game design or creativity in any way. Indeed, the development of the game has very much followed in the tradition of the previous titles in the series, welcoming input from the full range of development staff."