Konami koopt licentie voor Saw en toont eerste screenshots

Konami heeft bevestigd dat het de rechten heeft gekocht van de failliete uitgever Brash op de in productie zijnde game Saw. Het spel zal in de herfst uitkomen op de PC, PlayStation 3 en Xbox 360, dit zal ongeveer gelijk zijn met het uitkomen van "Saw VI".

Op dit moment zijn er nog geen plannen voor een vervolg, maar de Japanse publisher hoopt dat "Saw" zijn tweede survival horror merk wordt naar "Silent Hill".

Als we David Daniels, de marketing directeur van Konami moeten geloven, dan is Konami gepassioneerd over het genre omdat ze de marktleider zijn en ze naast Silent Hill nog een merk zoeken. Omdat de film Saw het zo goed doet, leek dit een mooie kans.

Na het faillisement van Brash gingen de rechten terug naar filmstudio Lionsgate, die het spel zelf niet wilde publiceren. Konami nam de licentie tot zich en ging samen werken met Zombie, de ontwikkelaar die ook voor Brash ontwikkelde.

Saw fans zullen wellicht verwachten dat je de martelaar Jigsaw speelt, dit is niet zo, je zal een karakter spelen dat Jigsaw's slachtoffers moet redden.

Brash had hoge verwachtingen van Saw, daar het hun eerste AAA titel zou worden. Konami heeft het tegenovergestelde probleem. Zij heeft een hele goede naam in het survival horror genre, samen met Resident Evil de grootste (al is de vraag natuurlijk of Resident Evil nog wel horror is sinds het laatste spel). Konami kan niet veel winnen met Saw. Eigenlijk zouden ze alleen maar een goede naam kunnen kwijt raken. Als het werkt hebben ze een tweetal games die goed op elkaar aansluiten. Silent Hill is meer psychologisch en Saw wordt meer een "ranzige" horror, waarbij spelers een moment hun hoofd van het scherm draaien.