Kaz Hirai: "PlayStation 3 expres moeilijk om voor te devven!"

Het is allang geen geheim meer dat er veel developers zijn die de PlayStation 3 een bitch vinden om voor te programmeren. Valves Gabe Newell noemde het apparaat "zonde van iedereens tijd", John Carmack geeft ook toe dat de Xbox 360 makkelijker is om voor te ontwikkelen en zo zijn er nog wel meer developers.

Aan dit lijstje kunnen we nu Shaun Himmerick van Midway toevoegen, een man die hard bezig is om The Wheelman een realiteit te laten worden op beide current-gen consoles. Himmerick raadt iedereen aan om de PlayStation 3 als hoofdplatform te gebruiken tijdens de ontwikkeling, want elke code die je werken krijgt op Sony's zwarte machine werkt ook op de Xbox 360. De problemen liggen volgens hem bij geheugen restricties (Sony heeft 256 MB algemeen geheugen en 256 MB videogeheugen, de Xbox 360 heeft 512 MB geheugen wat voor zowel algemeen gebruik als video gebruikt kan worden) en hoe het apparaat rendert. De welbekende processen werken blijkbaar anders bij de PlayStation 3.

The politically incorrect answer is that the PS3 is a huge pain in the ass. Anyone making a game, if you're going to make it for both, just lead on the PS3 because if it works on the PS3, it'll work on 360," he said. "We had to play catch-up on the PS3 because of the memory constraints and how it renders; how it processes is just different. And it's harder on the PS3.

Maar na al deze negatieve aandacht was het wel eens tijd om eens een verklaring te horen uit het hol van de leeuw. Hiervoor verwelkomen we Kaz Hirai, CEO van Sony Computer Entertainment. In de februari-editie van het Official PlayStation Magazine beweert Hirai dat de PlayStation 3 met opzet zo moeilijk is om voor te programmeren. Als de kracht in de machine immers makkelijk te bereiken was, dan zou men negen-en-een-half jaar zitten kijken naar games die er hetzelfde uitzien. De lange geplande levensduur van de PlayStation 3 was dus een factor om de machine lastig om voor te developen te maken.

We don't provide the 'easy to program for' console that (developers) want, because 'easy to program for' means that anybody will be able to take advantage of pretty much what the hardware can do, so then the question is, what do you do for the rest of the nine-and-a-half years? So it's a kind of--I wouldn't say a double-edged sword--but it's hard to program for, and a lot of people see the negatives of it, but if you flip that around, it means the hardware has a lot more to offer.


Kaz Hirai, de man die van alles iets positiefs weet te maken!