"The Old Republic kan groter worden dan World of Warcraft"

Het is de droom van elke MMO-ontwikkelaar, World of Warcraft van de troon stoten. Toch lijkt dit een vrijwel onmogelijke opgave. Hoe groot je fanbase van te voren ook is, ook maar in de buurt komen van het succes van Blizzard lukt bedrijven nog niet. Toch is dit exact wat LucasArts en Electronic Arts voor ogen hebben met Star Wars: The Old Republic. Dat deelde Frank Gibeau, directeur van EA Games, deze week mede vanuit het hoofdkantoor van LucasArts.

Gibeau gaf aan dat er nog genoeg mogelijkheden zijn om de MMO-markt de vergroten. Er zijn zeker nog mogelijkheden om een bredere doelgroep aan te spreken. Het feit dat de game om Star Wars draait en Bioware bekend staat om zijn goede RPG's moet wat Gibeau betreft bijdragen aan het succes van de game.

We have very high expectations for this. Just look at the base of Star Wars fans, plus what BioWare can do. Trust me: we want to win. EA's reputation is for wanting to win.

This is going to be a powerful category and there's lots of ways to compete in this category. [Blizzard] created a much larger opportunity for everybody else, but that doesn't mean it's going to stay that way.

Volgens Tom Nichols, baas bij LucasArts, gaat The Old Republic succesvol zijn vanwege het verhaal dat verteld wordt. Wat hem betreft heeft de game ook de potentie om groter te worden dan World of Warcraft. Niet alleen vanwege de nieuwe aanpak, maar ook vanwege de Star Wars-licentie die miljoenen mensen zal aanspreken en de reputatie die Bioware heeft voor het afleveren van kwaliteit.

I think this game has that potential, with a premiere developer behind it; with a clear differentiating feature being story and something that’s very compelling, and being a feature that’s true to BioWare's expertise as well as the Star Wars brand; plus the power of the Star Wars brand, which is still doing very, very well 30 years after it started.

Star Wars: The Old Republic staat gepland voor de PC. Een releasedatum is nog niet bekend.

In The Old Republic nemen LucasArts en Bioware ons mee naar een tijd duizend jaar voor het tijdperk van Vader en Sidious, als de Republic in oorlog is met het kwade Sith keizerrijk. Spelers mengen zich in deze strijd als Jedi, Sith of een andere klassieke Star Wars-rol en bepalen gedurende het spel hun eigen keuzes voor Light of Dark. Tijdens het spel maakt de speler kennis met NPC's die hem helpen of verraden, afhankelijk van de acties van de speler. Er is ook de mogelijkheid om samen met vrienden te spelen om enorme uitdagingen aan te gaan.