Artwork en details Deus Ex 3

Een aantal gelukkige abonnees van de PC Zone hebben het 200e nummer al enkele dagen voordat het in de winkel lag, in hun brievenbus gekregen. Dat is op zich al mooi voor hen, maar ze hadden ook nog eens de mazzel om als eerste te kunnen lezen over de nieuwste telg in de Deus Ex-reeks.

De stijl van de graphics zijn volgens Computer and Video Games een mix van renaissance en cyberpunk. Als geheel zou het spel er fantastisch uitzien én klinken. De plot, die uit meerdere lagen zou bestaan, is ontsproten uit de geest van Sheldon Pacotti. Pacotti was ook verantwoordelijk voor het verhaal van de vorige delen.

Je speelt het karakter Adam Jensen, die als beveiligingsmedewerker bij een laboratorium in Shanghai werkt. Dat lab ontwikkelt biomechanische implantaten, de voorloper van de nanotechnologie bij de twee vorige games. Op een dag wordt zijn leven onverwachts overhoop gegooid als een team van black-ops commando's het lab komt binnenstormen en een massaslachting aanricht. Dit alles blijkt te zijn gebeurd door middel van één van Jensens eigen beveiligingsplannen, wat uiteraard een interessante basis is voor samenzweringstheorieën.

De stad Shanghai zal verdeeld zijn in twee gedeeltes; de sloebers leven onder permanent in de schaduw van de torenhoge gebouwen, de beter bedeelden hebben het hogerop gezocht:
"Deus Ex 3's vision of the future sees holographic screens flicker atop ferries moving back and forth in front of the Shanghai skyline, now split into two layers with the rich on the top and the poor in perpetual twilight below."

Ontwikkelaar Eidos Montreal is zich bewust van de negatieve reacties op Deus Ex: Invisible War, en heeft toegezegd de punten van kritiek aan te pakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebrek aan meerdere soorten munitie.

Tot slot zijn er een paar interessante nieuwe implantaten het vermelden waard. Wat dacht je van bungee-jump tentakels die uit je rug schieten en zich vasthechten aan de muur als je van een gebouw afspringt? Of de mogelijkheid om door muren heen te slaan om zo vijanden vast te pakken die zich in een andere kamer bevinden?