Eerste details DirectX 11 bekend gemaakt

Microsoft heeft de eerste details van de komende versie van DirectX uit de doeken gedaan en het zal voor veel mensen als een opluchting komen dat DirectX 11 wel volledig backwards compatible zal zijn met DirectX 10 (in tegenstelling tot DirectX 10, welke niet backwards compatible is met DirectX 9 en daarom speciale hardware vereist).

Microsoft zal zich met DirectX 11 niet alleen richten op het optimaliseren voor multicore-systemen, er zal ook verbeterde ondersteuning voor hardware tesselation komen. Hardware tesselation is een techniek waarmee relatief goedkoop zeer complexe modellen gemaakt kunnen worden. Daarnaast gaat Microsoft nu ook in navolging van nVidia en ATi het makkelijker maken om de GPU te gebruiken als floating-point beest, waarop bijvoorbeeld medische simulaties als folding@home of video encoders gedraaid kunnen worden.

Wanneer we DirectX 11 mogen verwachten is voorlopig nog onduidelijk, al is al wel bekend dat minstens Windows Vista nodig zal zijn voor het gebruik ervan (en natuurlijk de laatste en nieuwste hardware om volledig gebruik te maken van alle nieuwe grafische foefjes).