McCarthy: "EA Sports moet zijn casual kant laten zien"

Met elk jaar probeert EA Sports zijn line-up beter en realistischer te maken. De besturing van elke nieuwe FIFA is verfijnder, de taktieken in elke Madden zijn net weer een stapje beter, de scrums in elke Rugby net een stapje intensiever. Dit is hartstikke leuk voor de wat meer serieuze PS3- en Xbox 360-gamers, maar wat van de mensen met een Wii. De diepgang van deze games zou de grote groep casual gamers met deze console wel eens kunnen afschrikken. Tijd voor EA Sports voor een nieuwe strategie. Volgens David McCarthy, executive producer bij het bedrijf, moeten ze dan ook laten zien dat EA Sports een lichtere kant heeft.

We do have to market it differently, I think the key thing for us is first and foremost we need to come across as less intimidating.

EA Sports has built up a reputation over the years as, you know, if it's in the game 'It's in the game', or 'I'm better than you and I can prove it' - those are not necessarily things that resonate with people who are spending their hard-earned money on Wii games.

For us the key is to show almost a lighter side, take ourselves a little less seriously, show that we're all-inclusive. Because the things are in the product there, but if you don't communicate it through the right channels then nobody gets it.

McCarthy legt uit dat uit ervaring met de Wii en zijn gebruikers bleek dat EA Sports opnieuw moest kijken hoe ze haar producten in de markt ging zetten. Werd het probleem met de moeilijkheidsgraad wel op de juiste manier aangepakt? Vorig jaar heeft het bedrijf geëxperimenteerd met twee manieren van besturen; een met een volledige Wii-ervaring met Wiimote en Nunchuk en een waarbij je alleen de Wiimote gebruikt, waarbij de computer al het werk verder doet. Dit bleek niet de juiste oplossing, makkelijker is niet per se beter voor deze doelgroep.

I think we made the incorrect assumption that dumb-down and you'll get the consumer. And that's not correct - what you need to do is welcome them into the experience and them ramp them up, and we hadn't done an effective job at that.

So what would happen is that you'd come in on the Family Play scheme, you'd be able to do a move or two, have instant success - but then there was a 20-foot wall to get to the next slot.

Volgens McCarthy hebben ze dit jaar een stuk beter werk afgeleverd als het aankomt op de oplopende moeilijkheidsgraad. Niet alleen op het gebied van besturing, maar ook op het gebied van ondersteuning door de AI. Terwijl de speler beter wordt zullen de zijwieltjes langzaam weggehaald worden, waardoor de speler zelfstandig zal spelen en een volle ervaring zal krijgen.