"Gamers zijn de leiders van de toekomst"

Negatieve kritiek over games en mensen die ze spelen is er genoeg, slechts zelden komt er onderzoek naar buiten waaruit blijkt dat gamen een nuttige bezigheid is. Nu blijkt uit onderzoek van IBM en MIT niet alleen dat gamen goed is voor je, maar online games als World of Warcraft en CounterStrike bereiden je zelfs voor op een toekomst als manager. Volgens dit onderzoek leren games al op jonge leeftijd hoe ze moeten samenwerken en organiseren en dat als je je strategische inzichten niet deelt met anderen, je er alleen voor komt te staan.

Door veel te gamen raken jonge werknemers gewend aan andere manieren van kennis delen, samenwerken en leiderschap. Volgens gamesdeskundige Jeroen van Bree zouden bedrijven daar beter op in moeten spelen. Als deze zich meer gaan verdiepen in online games en virtuele werelden, kunnen ze de vaardigheden van die jonge werknemers beter gebruiken. Zo zijn mensen die vooral multiplayer games spelen goed in samenwerken en kunnen die goed mensen vinden die over complementaire vaardigheden beschikken. Daarbij hebben ze vaak geen vooroordelen op basis van status, leeftijd of geslacht. Managers zouden ook meer moeten kijken naar gameontwerpers:

Ze zijn allebei bezig met het vormgeven van gedrag. Je ziet vaak dat managers proberen gedrag zoveel mogelijk vast te leggen in procedures en protocollen. Ze proberen alles dicht te timmeren. Ze werken vanuit de illusie dat gedrag 100% te sturen valt. Gamedesigners ontwerpen een spel zo, dat spelers een grote reeks handelingen achter elkaar moeten verrichten in zich herhalende cyclussen. Zij gaan ervan uit dat mensen zelf willen leren en evalueren. Ze weten dat gamers graag leren van de gevolgen van hun eigen gedrag.

Het onderzoek van hoogleraren Seely Brown en Thomas van de universiteit van Californië, waaruit blijkt dat gamers leren als fun beschouwen en daardoor bij uitstek geschikt zijn voor het bedrijfsleven, sluit aan bij een rapport van PriceWaterhouseCoopers. In het rapport, genaamd Managing tomorrow's people: The future of work to 2020, wordt een situatie geschetst waarin grote bedrijven uiteenvallen in samenwerkingsverbanden van kleinere organisaties en specialisten. Gamers hebben al geleerd om zich te verfijnen en in teams te werken waarin iedereen zijn eigen specialiteit heeft.

Volgens het rapport zullen specialisten zich in de toekomst gaan organiseren in gildes, net zoals in World of Warcraft. Ze werken hierin aan het vergroten van hun vaardigheden. Personeelsmanagers zouden dan ook moeten gaan werken met beloningssystemen zoals we die ook in games vinden. Het goed uitvoeren van een opdracht moet punten opleveren die weer kunnen leiden tot nieuwe opdrachten.

Toch moeten we oppassen met het te veel prijzen van games. Volgens Michaël Bas, directeur van Ranj, een bedrijf dat serious games ontwikkelt, worden games te veel gehyped. Volgens hem lijkt het idee te heersen dat games alles kunnen oplossen. Zijn bedrijf moet de verwachtingen van opdrachtgevers ook bijstellen van tijd tot tijd. Niet alle problemen kunnen opgelost worden met games. Ook volgens Marianna van den Boomen, onderzoeker naar virtuele werelden aan de Universiteit Utrecht, wordt het effect van games overdreven. Mensen doen volgens haar overal vaardigheden op en al deze vaardigheden kunnen handig zijn voor werk.

De positieve uitwerking van games zou ook een negatief gevolg kunnen hebben. Vrouwen zullen weer achtergesteld worden op de arbeidsmarkt. Uit onderzoek blijkt dat jongens veel vaker gamen dan meisjes. Als meisjes dan al gamen, zijn het vaak geen games waar ze van leren en vaardigheden bij opdoen, maar ontspannende games. Volgens Mirjam Vosmeer van de Universiteit van Amsterdam is dit probleem al tien jaar bekend. Mannen raken volgens haar bevoordeeld door games. Ze doen leiderschapskwaliteiten op die vrouwen niet meekrijgen, waar dit eerder al programmeervaardigheden en standaard computervaardigheden waren. De digitale kloof verschuift steeds.

Submitter:  Bron: NRC-Next