Xbox 360 tekorten door productieproblemen?

De laatste maanden heeft Microsoft flinke problemen om te zorgen dat er genoeg Xbox 360s in de winkel liggen voor de consument. Met name in Amerika zijn er stevige tekorten, waardoor de verkopen wat achter blijven. Als reden gaf Microsoft aan dat ze het systeem niet sneller kunnen produceren, maar een bron van de website Xboxic denkt daar anders over. Volgens deze persoon zijn er problemen met de ODD (optical disk drive) en de GPU (graphics chip). Terloopt meldt hij ook nog even dat er een 60GB-versie van de console aankomt, waardoor alles ook vertragingen oploopt.

I’ve been told that the supply constraints are due to supply chain issues regarding the quality of ODDs (optical disc drive) and GPUs (graphics chips). It didn’t help that no one in China works for 2 weeks during [the] Chinese New Year [Flextronics and Celestica who assemble 360s are partners in Asia].

And it’s confirmed 100% that the HD (hard drive) is moving to 60g standard. Those configurations are in design verification testing right now. I’d bet that this changeover also contributed to the lack of units. When MS changes major sub-assemblies like this, they try not to over produce the old configurations.

So this is a case of poor planning, supply chain and quality issues restricting production. Not demand out stripping capacity (supply).

Of het waar is valt natuurlijk te bezien. Anonieme bronnen zeggen wel vaker dingen en meestal is het onzin. Toch is het gezien de hoge failure rate van de 360 niet geheel onwaarschijnlijk dat ook technische problemen meespelen met de tekorten. Microsoft blijft er in ieder geval bij dat het door de populariteit komt.