EA legt regio-lock Army of Two uit

Zoals we al eerder berichtten is het met EA's nieuwste shooter Army of Two onmogelijk om een online-game te doen met iemand buiten het eigen continent. Met de Europese versie van het spel is het dus alleen mogelijk om met andere Europeanen te spelen, tegen Aziatische of Amerikaanse gamers kan dus niet gespeeld worden. EA heeft na alle ophef inmiddels uitgelegd hoe de vork in de steel zit.

Army of Two gebruikt namelijk een speciale manier om connectie te maken met andere spelers. Niet meer is één persoon de host die alles overziet, maar iedereen staat op gelijke voet met elkaar en deelt zijn informatie met iedereen anders. Dit is gedaan zodat alle speciale gesynchroniseerde coop-animaties mogelijk zijn. Het nadeel is wel van het systeem is dat als er één speler met een slechte connectie is dit voor iedereen te merken is, iets wat niemand natuurlijk wil.

Omdat er per definitie meer lag is bij een verbinding naar een ander continent dan een binnen hetzelfde continent is de mogelijkheid van wereldwijde multiplayer dus uitgeschakeld. Daarnaast is dit ook gedaan om onnodige censuur tegen te gaan, in de Aziatische versie is het namelijk niet mogelijk om tegen lijken aan te schieten. Zou EA wereldwijde multiplayer willen hebben dan zou deze mogelijkheid in elke versie uitgeschakeld moeten zijn, en omdat EA weet dat wij Europeanen graag van het verminken van lichamen houden hebben ze besloten om de regio-lock in te voeren.

De regio-lock geldt voor zowel de PlayStation 3 versie van het spel als de Xbox 360 editie. Ook is dit niets nieuws, zo werd Resistance: Fall of Man ook gelanceerd met regio-lock, aldus EA.