Piraterij PC-games ligt tegenwoordig al op 75% of meer

Het is niet onbegrijpelijk dat Epic Games er voor gekozen heeft om PC-gaming te dumpen en zich puur en alleen nog te richten op de consoles. De hoeveelheid aan illegaal gedownloade PC-games is, tot niemands verbazing, gigantisch. In de Verenigde Staten wordt de piraterij geschat op zo'n 80%. Dit maakt het natuurlijk vrij oninteressant voor developers om nog langer games te gaan ontwikkelen voor de PC.

Buiten de VS is dit probleem ook steeds grotere vormen aan het aannemen. Zo verklaarde THQ Director of Creative Management Michael Fitch in een post op een amerikaans forum, dat het op deze manier heel moeilijk is voor onafhankelijke developer zonder een "Madden-sized advertising budget".

In deze post klaagt Fitch over de illegale downloaders, de PC software security en alles er tussenin. Hij beweert: "In Europe piracy rates approach 90%. In Asia, those figures are off the charts."

"I didn't believe [the data] at first. It seemed way too high. Then I saw that Bioshock was selling 5 to 1 on console vs. PC. And Call of Duty 4 was selling 10 to 1. These are hardcore games, shooters, classic PC audience stuff. Given the difference in install base, I can't believe that there's that big of a difference in who played these games, but I guess there can be in who actually payed for them," aldus Finch.

Dit zijn keiharde cijfers voor elke PC developer die moeilijk te negeren zijn en aan de toon van Fitch's post is te merken dat alles waarschijnlijk nog een stuk erger zullen worden, voordat het weer aan de betere hand gaat.


Hier zou Michael Fitch het zeker mee eens zijn