GDC: Headtracking met PS Eye zonder extra gimmicks

Sommigen van jullie herinneren Johnny Lee wel, de jongen die door een Wii Sensor Bar aan z'n hoofd te bevestigen headtracking op de Wii wist te creëren. Of wellicht Thomas Miller, die met behulp van een IR-bril en een filter op de PS Eye headtracking op de PS3 wist te krijgen. Een leuke feature, maar zoals sommige users al opmerkten, erg omslachtig om na te bootsen in je eigen huiskamer.

Tijdens de GDC heeft Sony echter gedemonstreerd dat dat allemaal nergens voor nodig is. Alles wat je nodig hebt om headtracking te implementeren op de PS3 is een PS Eye, een gezicht en gewrichten die het doen. De eerste is inmiddels te koop in vrijwel elke winkel die game-benodigdheden levert, de andere twee worden geleverd bij geboorte als het goed is.
Met headtracking wordt de beweging van je hoofd gevolgd en vertaald naar camerabewegingen in-game. Zo kun je bijvoorbeeld in shooters om een hoekje kijken door met je hoofd een klein beetje te draaien. Volgens Sony zijn er nog geen games die dit ondersteunen, maar aangezien de technologie er inmiddels is, zal het waarschijnlijk een kwestie van tijd zijn voordat hier verandering in komt.

De demonstratie kun je hier bekijken.