"Metal Gear Solid 4 moet 1 miljoen stuks verkopen op dag 1"

Assistant-producer Ryan Payton heeft gezegd dat als Metal Gear Solid 4 uit de productiekosten moet komen, er op de releasedag minstens 1 miljoen exemplaren verkocht moeten worden van de PS3-exclusieve game. De enorme productie-kosten waar current-gen-games mee te maken hebben, en Metal Gear Solid 4 in het bijzonder, maakt het lastig om een game console-exclusive te houden.

Sony erkent het probleem, Peter Dille zegt dan ook dat hij begrijpt dat developers hun ontwikkelkosten terug moeten verdienen. Om het aantal PS3-kopers op te schroeven heeft Sony onder meer het aantal interne studio's opgeschroeft naar vijftien, meer dan Microsoft en Nintendo samen. Volgens Dille zullen tussen september 2007 en april 2008 vijftien PS3-exclusive titels verschijnen.


Snake's laatste ook laatste 3rd party exclusive voor PS3?

Het doel dat Payton voor ogen heeft om uit de kosten te komen is een lastige, aangezien tot nog toe slechts twee titels de miljoen hebben weten te halen op de PS3. Dit is mede te wijten aan de de tot nog toe matige verkoopcijfers van de console.

Adam Sessler van G4 ziet het somber in voor Metal Gear Solid 4. Hij is ervan overtuigd dat de game waarschijnlijk goed zal verkopen onder PS3-eigenaren, maar dat er geen nieuwe PS3-gamers bij zullen komen wanneer Snake's laatste avontuur uitkomt.
Billy Pidgeon, een videogame-analist van IDC, ziet het iets rooskleuriger in: hij denkt dat er nog veel mensen twijfelen over de PS3 en dat Metal Gear Solid 4 de titel is die hen uiteindelijk over de streep zal trekken, doordat de game een iconische eigenschap bezit en de PS3 onlangs in prijs verlaagd is.