'PC-gaming raakt te gespecialiseerd'

Leidende figuren binnen de PC-wereld geven aan dat PC-gaming in het algemeen vele voordelen biedt tegenover console-gaming, maar dat eerstgenoemde wellicht iets te gespecialiseerd raakt om aan te spreken tot het grote publiek. Dit werd gezegd door mensen van nVidia, Intel, Microsoft, Electronic Arts en Crytek op de Geforce LAN 4 event in Alameda (Californië).

Op deze bijeenkomst gaven enkele mensen ook lezingen over het feit dat PC-gaming zeer gezond is en veel toekomstperspectieven biedt. Als er puur gekeken wordt naar de statistieken van de NPD (organisatie die verkoopcijfers in Noord-Amerika inventariseert), dan zien we dat PC-gaming in 2006 ongeveer 970 miljoen dollar opbracht, terwijl dit in 2001 nog 1,5 miljard dollar was. De reden hiervoor zou liggen in de dure hardware van de PC; consumenten zouden niet langer van plan zijn om hun PC te upgraden om het maximale te kunnen halen uit de laatste games.

'Om mensen toch naar de PC te trekken, zijn er titels zoals Crysis gemaakt', aldus Roy Taylor van nVidia. Hij vervolgt zijn verhaal met het feit dat de meeste consumenten mét de nieuwste hardware de game amper kunnen draaien op de maximale settings, waardoor ze genoodzaakt zijn alvast weer te sparen voor een betere PC.

Randy Stude van Intel wil een manier uitvinden om mensen die in de supermarkt een PC kopen, ook meteen een PC-gamer van te maken. Waarschijnlijk doelt hij op de goedkopere PC's die daar te vinden zijn, maar die kunnen games als Crysis niet draaien. Door geïntegreerde grafische chipsets van Intel te gebruiken, zo dat probleem misschien opgelost kunnen worden, denkt Stude.