'Next-gen games zijn net als Spinal Tap'

"If you look what people do, it's a Spinal Tap thing. It's all turned up to 11." Dit zijn woorden uit de mond van Dave Doak die zijn sporen destijds ruimschoots heeft verdiend met spellen als GoldenEye en TimeSplitters. De ex-Rare medewerker heeft het onlangs met PC Gamer gehad over de valkuilen van next-gen en dan in het speciaal het uiterlijk van huidige games.

Hij uit kritiek op het feit dat alles tegenwoordig spectaculair eruit moet zien. Volgens hem is overgebruik van normal mapping, een techniek waarmee je vlakke oppervlaktes diepte kan geven, eerder regel dan uitzondering. "A typical next-gen look has often got all the next-gen stuff like specular highlights and normal mapping turned up to the max... But if it's not turned up to 11, people think it's not next-gen enough."

Als voorbeeld hoe de huidige technieken wel goed worden toegepast geeft hij Team Fortress 2. Hij merkt dat dit soort cartoony looks steeds meer worden gewaardeerd door mensen omdat juist dit soort spellen opvallen tussen al het realistische geweld.

Niet heel toevallig komt de cartoony look in dat spel over met zijn eigen TimeSplitters. "TimeSplitters has always had that and it's something we want to go back and look at again, specifically taking that cartoon look and doing it with the interesting rendering you can do now."


"Quite exciting, this computer magic."