Xbox 360 kan Halo 3 niet aan op 720p

Slecht nieuws voor mensen die denken met Halo 3 optimaal van hun 720p-scherm te kunnen genieten. De game wordt niet in 720p gerenderd, maar in 640p om vervolgens door de upscale-chip naar 720p geduwd te worden. Hiermee voldoet de game dus niet aan de eis van Microsoft aan ontwikkelaars dat elke game minimaal in 720p gerenderd dient te worden.

Een user van het forum Beyond 3D heeft de Xbox 360 aangesloten op zijn 1080p-televisie, Halo 3 gestart en het beeld geanalyseerd. Door de rand van een sniper-rifle schuin in beeld te houden, kon hij herleiden in welke resolutie de game oorspronkelijk gerenderd werd.
Allereerst reduceerde hij het beeld totdat er van de sniperrifle alleen een driehoek overbleef. Hij nam het aantal verticale lijnen op zijn scherm (1080), deelde dat door het aantal pixels dat de driehoek hoog was (54) en vermenigvuldigde dat met het aantal stappen dat nodig was om de schuine lijn van de driehoek te tekenen (32). Deze rekensom zou in het geval van een native resolutie van 720p uit moeten komen op 720, maar in het geval Halo 3 komt het uit op 640.

Van de andere 360-games die hij heeft getest kwamen er 58 uit op 720p, en twee zelfs op 1080p (Virtua Tennis 3 en NBA Street Homecourt). Perfect Dark scoorde gelijk aan Halo 3 en draait derhalve ook op slechts 640p. Project Gotham Racing 3 en Tomb Raider hebben echter een nog slechtere beeldkwaliteit; die komen niet boven de 600p uit.



De TV in kwestie, met de scène waarmee getest is.


ingezoomd beeld