Maya's bepaalde Universe at War: Earth Assault setting

In een developer diary legt Adam Isgreen, creative director van Petroglyph Games, uit waarom bij de game Universe at War: Earth Assault, is gekozen voor een tijd die zo dicht bij ons ligt, en hoe het verhaal werkt voor de drie facties. Isgreen vertelt dat gekozen is voor de nabije toekomst uit de overweging dat 21 december 2012 in de werkelijkheid het einde is van de Maya kalender. Dit einde is op veel manieren geïnterpreteerd, van een apocalypse tot het omkeren van het magnetisch veld van de aarde, maar Petroglyph leek het wel aardig om rond die tijd een invasie door aliens te laten plaatsvinden. Dit valt ook enorm terug te vinden in de campaign van de Masari.

De campaign van de game zal 22 tot 25 missies kennen, afhankelijk van bepaalde keuzes die je gedurende het spel maakt. Tijdens deze missies speel je met de Novus, de Hierarchy, het menselijk leger en de Masari. Elke factie zal zijn eigen doel en missies hebben. Er is gekozen voor een beperkt aantal missies, omdat de ontwikkelaars geen zin hadden om missies te moeten klonen. Nu is vrijwel elke missie uniek.

De Novus is een ras dat vaak in vervolg is van de Hierarchy. Bij elke planeet die verwoest is, maken ze er een tombe van, ter ere aan wederom een uitgestorven ras. Als de Novus voor het eerst bij een planeet komen met leven erop, de Aarde, negeert de Founder, de leider van de Novus, de smeekbede van de mensen om hulp en zet in zijn strijd tegen de Hierarchy een val. Alleen Mirabel, een kloon van een van de eerste van de Novus, ziet dat haar ras een kans heeft om verder te gaan dan hun eeuwige queeste voor wraak.

Kamal Re’x, een controller in de armada van de Hierarchy, is druk bezig met zijn eigen politieke agenda. Hij ziet een grootse toekomst voor zichzelf, maar wacht nog steeds op het moment van erkenning door de leiders van zijn volk, de Overseers. Net op het moment dat hij denkt dat hij die erkenning krijgt, moet hij zijn missie staken van de Overseers. Hij moet de aarde verlaten en terugkomen. Re'x weigert, hij wil de vroegere vijanden van zijn volk, de Masari, vangen en als slaven meenemen. Hij raakt hierdoor in de problemen met zijn militaire commandant, Orlok, en tactische adviseur, Nufai. Beide vinden ze dat Kamal te ver is gegaan.

Rond dezelfde tijd ontwaken de Masari uit hun al milennia durende slaap in de diepte van de oceaan. Ze vinden een aarde volledig bevolkt door mensen een machines en zijn daar niet bepaald blij mee. Daar komt dan nog bij dat hun oeroude vijand, de Hierarchy, bezig is met een invasie. In een blinde aanval proberen de Masari alles en iedereen uit te roeien.

De campaign zal de strijd kennen tussen deze drie buitenaarde facties, met ons er midden tussenin. De game zal tegen het einde van dit jaar, begin volgend jaar op de markt verschijnen.