Singleplayer Halo 3 is voor 99% af

In een interview met Gamespot praatte Frank O'Connor, schrijver bij Bungie, over de ontwikkeling van Halo 3, voor zowel de single- als multiplayer en hoe de Co-op in zijn werk zal gaan. Een aantal interessante punten kwamen uit dit onderzoek naar voren:

De singleplayer van Halo 3 is voor 99% af. Momenteel wordt er nog wat getweakt aan de moeilijkheidsgraad en wat gameplay problemen. Uiteraard worden ook nog steeds bugs uit de game verwijderd.

Op de E3 werd tijdens de briefing geen gameplay getoond van Halo 3, omdat het doel van de presentatie dan verloren zou gaan. Bungie dacht dat alles veel beter tot zijn recht zou komen in de intieme setting van een kleine "behind closed doors".

De Arbiter krijgt een grote rol in de game. Sowieso is hij speelbaar in co-op, maar ook in de singelplayer zal hij, door de AI bestuurd, je vaak vergezellen op je missie.

In vier-speler co-op zal de host spelen met Master Chief. De andere drie characters spelen met de Arbiter, N'tho 'Sraom en Usze 'Taham. De twee elites die eerder al in beeld werden gebracht.


De vier speelbare characters in co-op

Om de vier-speler co-op uitdagend te houden moeten spelers vergeten dat er zoiets bestaat als een easy of medium moeilijkheidsgraad. In de woorden van O'Connor:"If you have any chutzpa at all, you might as well forget heroic while you're at it. Real men (and ladies) play co-op on legendary."

Naar aanleiding van de bèta-test van de multiplayer is er heel veel getweakt. Vrijwel elk aspect van de game is nog wat aangepast. Soms heel subtiel en soms erg duidelijk te merken. Bèta-testers zullen zich gelijk thuisvoelen, maar wel verschil merken.

De multiplayer zal grafisch een beetje minder poespas kennen dan de singleplayer. De game zal er niet lelijker uitzien, maar atmosferische effecten en dergelijk zijn wat beperkter om te zorgen dat de game soepel blijft lopen. De multiplayer moet er verder even strak uitzien als de singleplayer.



Frank O'Connor