Meer info omtrent The Agency

Sony Online Entertainment werkt momenteel aan een MMO waarin je eens niet als vrouwelijk elfje in te kleine kleding tegen trollen vecht, maar waarin je de rol van James Bond, Jason Bourne of Jack Bauer zal aannemen.

Dit keer zal de nadruk meer op samenwerking en actie komen te liggen, wanneer spelers lid worden van één van de twee commerciële spionagediensten in de game. Wie Mr. & Mrs. Smith heeft gezien weet dat dit soort bedrijven de term 'moordende concurrentie' een geheel nieuwe dimensie geven.

De twee 'agencies' waar de speler voor kan gaan werken zijn Unite, de meer James Bond-achtige organisatie, of Paragon, die meer in de trent van Jason Bourne werkt: brutaal en meedogenloos. Tijdens de game zul je missies spelen, maar zoals het een ambitieuze geheim agent beteft zul je ook je eigen clubje op kunnen richten.
Het merendeel van de game speelt zich af in level-instances. Dit zijn gebieden waar alleen jij en de groep waarin jij je bevindt bestaan. Dit is vergelijkbaar met Guild Wars, waarin je in hubs een groepje verzamelt en vervolgens een instance in trekt. In World of Warcraft zijn alleen dungeons instances, het grootste deel van de wereld is gedeeld.
Ook een groot verschil met andere MMO's is dat vijanden wel items zullen achterlaten nadat je ze hebt uitgeschakeld, maar de focus zal niet liggen op individuele doelen en verzamelwoede, maar op een collectief slagen van de missie. Missies uitspelen zal je experiencepoints opleveren, die op hun beurt weer nieuwe missies, wapens en uitrusting beschikbaar maken.

Missies zullen opgedeeld zijn in primary en secondary objectives, traditionelere MMO's zouden dit main en side-quests noemen. Om deze doelen te halen krijg je beschikking over een arsenaal dat varieert van handwapens als sniperrifles en SMGs tot voertuigen die tot je beschikking staan. Ook kun je speciale "Agency-moments" gebruiken. Hierbij moet je denken aan de spectaculaire scènes uit de eerder genoemde films. Zo kun je op een draaimolen springen en in de rondte je kogels afvuren of een jeep van een afgrond in een helikopter laten springen.

Na afloop verdien je experience, geld, items en later ook persoonlijke NPC's die als het crafting systeem van de game zullen functioneren. Denk hierbij aan Lucius Fox uit Batman Begins of Q uit James Bond. Onder de items die je tegenkomt kunnen blauwdrukken zitten voor nieuwe items, de crafting NPC (of operative) zal dan aan de hand van deze blauwdrukken bijvoorbeeld je sniperrifle met een nieuwe telescooplens uit kunnen rusten of gadgets in je auto bouwen.
Items zullen echter niet direct gebouwd zijn: het bouwen van een item kost tijd. In The Agency zul je een order plaatsen, en verder gaan met missies of wat je ook maar leuk vindt om te doen. Je kan zelfs offline gaan. De NPC werkt verder aan de order, en als het klaar is, zal je een berichtje krijgen dat je item klaar is.
Niet elke operative zal met elke blauwdruk overweg kunnen, en aangezien elke speler een andere set met operatives zal samenstellen, is sociale interactie niet alleen gewenst, maar ook van levensbelang. Sommige items vereisen zelfs samenwerking tussen verschillende operatives.

Wanneer je de end-game bereikt hebt, zal je je eigen organisatie oprichten in wat SOE Seattle "World Domination Mode" noemt. Exacte gameplay-details hebben we nog niet, alleen dat het player-versus-player op een grote schaal met missie-elementen in zal gaan houden.

De game zal ook een dynamic class system kennen. Vooralsnog zijn er drie klassen: Combat, Support en Stealth. De Combat-class is degene die het meeste van de vuurkracht met zich meedraagt en ook als eerste het gevecht in duikt. Support-klasse spelers zullen zich meer bezighouden met hacken en het gezond houden van de rest van de groep. De Stealth-klasse is meer het type klasse dat ongezien zijn/haar werk doet. Voor het begin van een missie kun je vrij de klasse kiezen waarin je wilt spelen, en je uitrusting daarop aanpassen. Tevens kent elke klasse weer verschillende types, die elk weer voordelen en beperkingen kennen.
Momenteel ligt de maximale grootte van een groep op vier spelers, maar er kunnen meerdere groepen één instance betreden. SOE Seattle heeft ook al laten weten dat dit aantal nog lang niet definitief is.

Het RPG-systeem laat je net zoals in traditionele RPGs je vaardigheden verbeteren of nieuwe aanleren. Je moet hierbij denken aan melee bashing, granaatwerpen of het aanleren van nieuwe Agency-moves.

De game zal op zowel PS3 als PC verschijnen, over cross-platform connectivity is nog niets zeker. Het wordt momenteel wel onderzocht, samen met de eventuele problemen die je tegen zou kunnen komen op het gebied van gameplay.

Een releasedate is nog niet gegeven, maar wel is zeker dat 2007 niet het jaar zal zijn waarin The Agency uitgebracht zal worden.