Bliksemse concept-art van en info over Final Fantasy XIII

We moeten nog even wachten voordat Final Fantasy XIII op de PS3 zal verschijnen, maar ondertussen worden we warm gehouden met diverse screenshots en concept-art. Dit keer een plaatje uit de laatste categorie van hoofdpersonage Lightning.

In het blad LEVEL doen de belangrijkste mensen binnen de Final Fantasy-projecten een boekje open over de productie. Motomu Toriyama, Hajime Tabata en Tetsuya Nomura werken momenteel aan Final Fantsy XIII, Versus XIII en Dissidia.

De drie Fabula Nova Crystallis games die momenteel in ontwikkeling zijn, zijn op hetzelfde moment in ontwikkeling genomen. De teams communiceren onderling vrijwel niet met elkaar. Ieder ontwikkelt zijn eigen verhaal binnen het door Square Enix bedachte universum dat draait rond kristallen en magie.

Nomura, die zich bezig houdt met VS XIII, heeft het hoofdpersonage Lightning van XIII ontworpen, maar houdt zich verder afzijdig van het project. Haar ontwikkeling en verhaal wordt volledig door het XIII-team onder leiding van Toriyama bepaald. Welke kant haar personage opgaat wilde hij nog niet zeggen, maar wel wist hij te melden dat het een volstrekt andere richting dan Yuna zal zijn.

De heren beschouwen VII als een mijlpaal in de geschiedenis van de PlayStation met de mix van fantasy en sci-fi. Final Fantasy XIII moet hetzelfde gaan betekenen voor de PS3 en bovendien nog eens de term futurisme opnieuw gaan definiëren. Men vindt het interessant om de hardware te ontdekken:

It's very interesting to explore the new hardware. When you've managed to harness the power in it the results become unbelievable. We're accomplishing things you hardly can manage without the PS3.

De interne druk ervaart men niet anders dan bij andere projecten, inclusief de zijprojecten. Bij de ontwikkeling van Revenant Wings stond Toriyama ook onder een constante druk van Square Enix. De verwachtingen van buiten vormen een veel grotere druk. Om niet in te storten, denk hij liever niet na over de impact die FF XIII kan hebben op PS3-verkoopcijfers.

Toriyama ontkent dat FF XIII om de graphics draait, hij erkent wel dat ze een belangrijke factor zijn in de beleving van een game. De PS3-hardware laat hem karakters ontwerpen die dicht bij de werkelheid zijn op grafisch niveau. Dit moet invloed hebben op hoe je over je personages voelt: in plaats van een virtueel karakter heb je het gevoel een persoon te besturen. Ook zal je emotioneel betrokkener zijn bij het personage.

Nomura wilde bij zijn eerdere projecten al een andere, meer duistere en sinistere kan op gaan, maar kreeg hiervoor de kans niet. Door de opzet van het Fabula Nova Crystallis project, kreeg hij echter eindelijk de ruimte om zijn ideale Final Fantasy te maken en meer dan tevoren menselijke emoties gaan verkennen.
Vooral Kingdom Hearts was zo blij dat hij erdoor verblind werd. Met VS XIII wil hij dus een compleet andere richting op. De game zal draaien om iemand in de echte wereld, er zal minder fantasie zijn en de look & feel van de game zal duisterder en grimmiger zijn dan wat we tot nog toe gewend zijn van Square-Enix. Daartoe baseert hij zijn gamewereld op de echte wereld waarin we leven, met een Final Fantasy ervaring daar aan toegevoegd.
Nomura is ook blij met de nieuwe hardware, veel van zijn ideeën waren simpelweg niet mogelijk op de oude hardware.

Tot slot hadden de heren ook nog iets te melden over Crisis Core. Crisis Core wordt de laatste game in het Final Fantasy VII universum, en is een prequel voor de RPG die oorspronkelijk op de PS1 uitkwam. Om het een waardig einde te geven, wordt er veel tijd, geld en aandacht besteed aan de ontwikkeling. Dat is ook de reden waarom men niet naar de fans heeft geluisterd bij de ontwikkeling. Het verhaal draait om Zack en Soldier, het onnodig toevoegen van bekende personages als Cloud, Tifa of Vincent zou de balans verstoren. Sommige personages zul je wel tegenkomen, maar wel alleen wanneer het in het verhaal past.

Dank aan Nebo voor de tip over het interview met de drie Square Enix heren