Factor 5 president niet enthousiast over Unreal Engine 3

De president van Factor 5, Julian Eggebrecht, heeft in een interview met Mercury News zijn eigen game Lair de hemel in geprezen (of in ieder geval wat technische details gegeven), en tegelijkertijd zijn ongezouten mening over Unreal Engine 3 games gegeven.

Over de verschillen tussen de PS3 en de Xbox 360 (for the record: Factor 5 werkt op dit moment aan de PS3 game Lair) zei Eggebrecht dat het makkelijker is om van de PS3 naar de Xbox 360 te poorten dan andersom. Dit omdat de PS3 volgens hem veel gevoeliger is voor het hebben van meerdere threads tegelijkertijd, terwijl de Xbox 360 ook prima performance heeft met minder threads. Eggebrecht geeft later ook toe dat de PS3 lastiger voor te programmeren is dan voor de Xbox 360 of de Wii, maar dat het al wel een stuk makkelijker is vergeleken met de PS2.

Over de verschillen tussen de consoles heeft Eggebrecht het over de unified memory architecture van de Xbox 360 tegenover het streamlinen van de twee memory pools van de PS3, en de Xbox 360 die wel een embedded frame buffer heeft en de PS3 die dit ontbeert. Daarnaast zegt hij dat de Cell-chip in de PS3 erg krachtig is,en dat de mogelijkheden voor optimalisatie en meer performance bijna eindeloos zijn.

Over Gears of War en de Unreal 3 engine had Eggebrecht het volgende te zeggen:

"In Gears of War there is no way you could actually go above the city and then basically go seamlessly from air to ground. Unreal Engine in the end just provides for corridor and corridor being more a metaphor here in terms of design. Our engine is always designed in a huge world bubble and that can be 32 kilometers by 32 kilometers. You can go anywhere at extreme speeds. Unreal Engine is dependent on the fact that you go relatively slowly through your world. With us, you can go through the world fast or slowly. If you are in night mode, or you are on the ground, you get all of the detail that Unreal Engine provides. But there is no way you can get the macro."



Julian Eggebrecht