In-game adverteerders onderschatten bereik games

Onderzoeksfirma Interpret komt met opmerkelijke cijfers na een onderzoek naar de invloed van games.
Het blijkt dat video games veel meer mensen bereiken dan de verkoopcijfers suggereren.

Dit "Gameasure" onderzoek lijkt vooral interessant voor adverteerders, die met in-game advertising meer jongeren wil aanspreken. Vooral jonge mannen vormen een doelgroep die steeds minder TV kijken, maar wel veel gamen. Hier is een special te lezen over reclame in games.




"Retail sales capture only a portion of the total audience playing individual game titles, suggesting current in-game advertising deals, which are primarily tied to these sales figures, undervalue the medium,", aldus Michael Dowling, Interprets CEO.

Adverteerders moeten zich volgens Downling meer gaan richten op geleende games, tweedehands spellen en het uitwisselen van spellen tussen gamers. Ook de opkomst van meer sociale game play is een factor die niet moet worden vergeten.

NPD Group Research kwam uit op twee miljoen verkochte exemplaren van "Call of Duty 3" in de US. Volgens Gameasure werd dit spel door maar liefst negen miljoen mensen gespeeld.
Een soortgelijk effect is te zien met "Madden NFL 2007" die zes miljoen keer is verkocht, maar door een geschatte veertien miljoen mensen is gespeeld.

Microsoft heeft 200 miljoen euro betaald voor in-game adverteerder Massive Inc. De bedoeling is dat dit bedrijf zich richt dynamische reclame in spellen, door middel van merknamen en logo's te plakken op in-game blikjesautomaten en bill boards in online games van Ubisoft, THQ en Take-Two.




Microsoft is niet de enige die geïnteresseerd is in deze markt. Google heeft vrijdag Adscape gekocht, een adverteerder. Volgens Red Herring ging het om ongeveer 23 miljoen.

Onafhankelijke in-game adverteerders Double Fusion en IGA Worldwide hebben ook al deals gesloten met grote spelers in de industrie.

Parks Associates telde een omzet van ongeveer 80 miljoen dollar aan in-game ads in 2005. Voorspellingen zien dit groeien tot ongeveer 605 miljoen dollar in 2010.