Warez doen Funcom stoppen met maken "offline" PC games

Funcom, de Noorse ontwikkelaar verantwoordelijk voor adventure klassiekers als The Longest Journey en de sequel Dreamfall: The Longest Journey, heeft vandaag bekend gemaakt te zullen stoppen met het ontwikkelen van traditionele single-player games voor de PC. De reden voor het stoppen is volgens de studio, die zich voorheen vooral toelegde op massively multiplayer online games (MMOG's) en adventures, de grootschalige piraterij aanwezig op het PC-platform. Eerder was dit al een reden voor ID Software en Epic Games om respectievelijk Enemy Territory: Quake Wars en Unreal Tournament III niet meer exclusief te laten verschijnen op de PC.

Volgens Funcoms Trond Arne Aas waren er zo'n 200.000 illegale downloads van Dreamfall: The Longest Journey, de meest recente game van de hand van Funcom, voordat de game ook nog maar in de schappen lag. Bij Funcom schat men dat er één exemplaar wordt verkocht van een game voor elke drie tot tien die er gedownload worden.

Funcom zei verder niks over de onlangs aangekondigde "Dreamfall chapters", de episodisch uitgegeven derde game in de Longest Journey serie. Het lijkt echter vrijwel zeker dat deze game gewoon afgemaakt zal worden aangezien Funcom hier al subsidie voor heeft gekregen van het Noorse filmfonds. Het zou echter nodig kunnen zijn om een actieve internetverbinding te hebben om te kunnen spelen, zoals al het geval is bij bijvoorbeeld Valve's Half-Life 2.

Funcom is zeker geen nieuwkomer op het gebied van online gaming. Eerder was de ontwikkelaar al verantwoordelijk voor Anarchy Online en de vele add-ons voor deze game. Tevens liet men onlangs vallen dat er de mogelijkheid bestaat van een online game die zich afspeelt in het Longest Journey universum. Momenteel is Funcom druk bezig met het voltooien van de geanticipeerde MMORPG Age of Conan, voor PC en Xbox 360.