IBM-ingenieurs helpen gameontwikkelaars met PS3

Developers voor de PS3 laten steeds vaker weten dat het een krachtig beest is, maar dat het erg lastig is om die kracht uit het apparaat te krijgen.

John Carmack bijvoorbeeld (bekend als nerd en rakettenbouwer) had het volgende te vertellen over de PS3:
"I think the decision to use an asymmetric CPU by Sony was a wrong one. There are aspects that could make it a winning decision, but they're not helpful to the developers - It's not like the PlayStation 3 is a piece of junk or anything. I was not a fan of the PlayStation 2 and the way its architecture was set up. With the PlayStation 3, it's not even that it's ugly--they just took a design decision that wasn't the best from a development standpoint."

Om programmeurs als Carmack tegemoet te komen gaat IBM, samen met Toshiba en Sony de ontwerper van de Cell-chip, nu gamedevelopers helpen met het programmeren voor de Cell.
IBM doet dit door middel van workshops, waar developers presentaties krijgen van IBM ingenieurs, maar ook zelfs met hun problemen kunnen komen. Dit wordt door de developers zeer gewaardeerd, aangezien de IBM ingenieurs al meer dan 5 jaar met de Cell-chip lopen te spelen, en hem immers zelf ontworpen hebben. IBM kan dus goed helpen om extra performance uit de chip te persen.