Developers verhuizen naar China wegens werkdruk

Het is een algemeen bekend feit dat game developers lange dagen maken, al helemaal als de game écht af moet en de crunch tijd ingaat.

Chris Pfeiffer en Max Garber, allebei voormalige werknemers bij Insomniac Studios (Resistance: Fall of Men, Ratchet Deadlock) zagen dit niet meer zitten, en zijn na de race om Resistance af te krijgen een eigen studio begonnen in China.
China heeft namelijk wetten die het onmogelijk maken om meer dan 11 uur per dag te werken, en die verbieden om meer dan 36 overuren per week te maken. Dit klinkt alsnog als een veel te drukke werkweek, maar voor beide heren bleek het juist ontzettend ontspannend. Daarnaast zijn in China de kosten van het levensonderhoud ook minder, dus naast meer tijd houden de mannen er ook meer luxe aan over.

Zij zijn niet de enigen die een normaler leven willen als game developer. Chris Taylor van Gas Powered Games (Supreme Commander) heeft bij de afgelopen D.I.C.E. conventie een toespraak gehouden over de manier waarop er bij Gas Powered Games gewerkt wordt.
Na het instellen van een verplichte 8-urige werkdag bleek de productiviteit omhoog te schieten. Werknemers bleken ook gelukkiger, omdat ze meer tijd met hun familie konden doorbrengen. Daarnaast hadden ze ook meer zin in hun werk omdat het eindelijk niet meer leek op slavernij.

Staan we aan het begin van een revolutie op developergebied?



Aziatische developers zijn duidelijk beter uitgerust