Phil Harrison spreekt

Phil Harrison heeft onlangs een interview gehouden met Game Informer tijdens D.I.C.E. 2007.

Phil had ooit gezegd dat het grootste probleem van de PS3 de aanvoer van genoeg PS3s was. Nu dit is... opgelost werd er gevraagd naar de nieuwe grootste uitdaging. Volgens Harrison is dit het uitbrengen van goede games en het uitbreiden van de netwerkmogelijkheden.

"I think continuing to introduce great games on PlayStation 3 on disc is crucial for maintaining momentum - not just this year, but the next four or five years. I think building out the functionality and content offerings of the PlayStation Network, those would be the two we're focused on going forward."

Over het ontbreken van exclusives van de grotere franchises en ontwikkelaars had hij te zeggen dat het begrijpelijk was gezien de dev.times, dat ze de grootste platform-dedicated game developer zijn en dat ze waarschijnlijk meer exclusives zullen hebben dan de andere consoles.


"[...]it doesn't really surprise me. [...] We have more resources building more exclusive titles for PlayStation 3 than our competitors have for their platforms. Not just for disc-based, but for the network as well [...] I actually think that net net, there will be more exclusive titles for the PlayStation 3 - it's just the place that they come from may have shifted a little bit."

Verder verzekert hij dat een unified ID ook op het PS3 netwerk mogelijk is en gebruikt zal worden, en dat het zal worden uitgebreid naar de PSP.

"Well, we have it now. I think what you're perhaps pointing to is that Resistance: Fall of Man didn't completely adopt it. And that was a calculated decision. It was not something that I regret doing, but it was better to have that game day one with the features that it had, with the functionality that it had. We will see games adopting single sign-on for their online functionality going forward."

Volgens Phil Harrison is het aantal downloaders van de MotorStorm demo en GT:HD boven verwachting. Over het feit dat het misschien komt omdat het gratis is zei hij dat het vooral belangrijk was dat mensen het PlayStation netwerk gebruiken.

GI: True, but the're also free, too.
"Absolutely right, but what that starts, which is the most important thing - is the behavior of people feeling that the PlayStation Network is a part of their console experience, and that they have a reason to visit regularly. That's incredibly important."

Over Xbox-Live had hij te zeggen dat ze het nooit helemaal zullen kopiëren omdat ze "philosophical differences hebben".

"We would prefer to go our own direction. Now, if that means that we end up beating them on certain features and beating them by adding new innovations -which we will- then that's great."

Vervolgens werd er gevraagd wat "ons" nog te wachten staat qua updates, daarover wordt meer bekend gemaakt tijdens de GDC, wel kon hij ons verzekeren dat er wordt gewerkt aan het verbeteren van eventuele onstabiele BlueTooth verbindingen.

Het hele interview kan hier worden gelezen.