Philips en ABN AMRO stappen in Second Life

De Nederlandse ondernemingen Philips en ABN AMRO zullen zich vestigen in de virtuele wereld van de populaire game Second Life. ABN AMRO zal een bankfiliaal in het spel openen en Philips liet donderdag weten dat het gebruikers van de game gaat raadplegen om de kleur en functies van producten te bepalen.

Philips gaat het spel gebruiken voor marktonderzoek. "Second Life is voor ons een interessante omgeving. Het is een wereld gebaseerd op de wensen", aldus een woordvoerder van Philips. Het bedrijft hoopt dat gesprekken met Second Life-gebruikers zal leiden tot "innovatieve en verrassende resultaten" voor Philips-producten. ABN AMRO is trots dat het de eerste Europese bank is die haar deuren opent in het spel. In het filiaal wil de bank seminars organiseren voor ondernemers en net afgestudeerden. Donderdag zal het virtuele filiaal haar deuren openen.

Er zijn al veel meer ondernemingen die hun toevlucht zoeken in de virtuele 'tweede' wereld. Nike verkoopt schoenen in de game en het persbureau Reuters heeft een eigen verslaggever die op zoek gaat naar nieuwtjes in de virtuele wereld. Nissan biedt gebruikers proefritjes aan in de nieuwste automodellen.

In het spel Second Life kunnen computergebruikers een virtueel tweede leven beginnen. Zo kan je in deze wereld winkelen, ondernemen, uitgaan en sociale contacten opdoen. In de game is onder andere een wijk gebouwd die exact lijkt op Amsterdam. Onlangs is een Chinese vrouw door de game in de echte wereld miljonair geworden door virtuele grond te verhuren.