De toekomst van Xbox Live

Op de GameFest van 2006 heeft Microsoft een praatje gehouden over hoe ze de toekomst van Xbox Live zien. In het kort komt het erop neer dat er vooral veel meer demo's zullen verschijnen en dat downloadable content steeds belangrijker zal worden.

Dat ze zoveel demo's willen uitbrengen komt doordat een demo een positief effect kan hebben op de verkoop van de game zelf. Zo kende Fight Night Round 3 een betere verkoop door de demo. Veertig procent van de mensen die de demo gespeeld hebben, hebben ook de game gekocht. Microsoft benadrukt echter wel dat een ontwikkelaar goed moet kijken naar de demo, want een slechte demo kan de verkoop dus juist tegen gaan.

Het grootste deel van de Xbox 360 bezitters, 80%, heeft wel iets van de marketplace gedownload. Het meeste dat gedownload werd waren de demo's, daarna de trailers en met 17% de arcade-games op de laatste plaats. Ongeveer een kwart van de Xbox Live gebruikers heeft ook Microsoft Points gebruikt.

Een belangrijk aspect van de downloadable content is de timing: het meest ideale tijdstip is 60-90 dagen na de launch van een game. Ook gamerpictures en themes zullen meer aandacht krijgen, maar niet gratis worden. Microsoft heeft strenge regelgeving over de prijs van deze content en wil dit zo constant mogelijk houden.

Een nieuw soort microtransactie zal binnenkort ook in games te vinden zijn: consumables. Dit gaat om artikelen die je opnieuw kunt kopen, zoals 100 stuks goud in een game. Ook zal het mogelijk worden om de marketplace te gebruiken in een game zelf. Je hoeft dan niet meer eerst naar het dashboard om content te kopen, maar kun je dit in de game zelf doen.

Microsoft is bezig met een feature waarbij de gamer eigen content te koop kan aanbieden. Voorlopig is dit echter nog verre toekomst, omdat Microsoft eerst moet uitzoeken hoe ze dit het beste kunnen controleren.

Naast Xbox Live op de Xbox 360, zal Live Anywhere (de PC-variant van Xbox Live) met Windows Vista meekomen. Dit zal in het begin echter nog niet zo uitgebreid zijn, maar wel kunnen de PC-gamers tegen de 360-gamers spelen in het spel ShadowRun. Andere spellen zullen later volgen. De basis-functionaliteiten zoals gamertag en friendslist zullen in ieder geval aanwezig zijn in Live Anywhere vanaf het begin.