Mike Morhaime over StarCraft: Ghost en Warcraft

Dean Takahashi van Mercury News hield onlangs een interview met Mike Morhaime, Chief van Blizzard Entertainment. In dit interview spraken de heren onder andere over de ontwikkeling van StarCraft: Ghost en een film in het Warcraft universum. Hierbij een korte samenvatting van de meer interessante opmerkingen van Morhaime.

Er komt een Warcraft film. Het is iets wat ze bij Blizzard al vele jaren willen en ze zijn er dan ook erg enthousiast over. Ze willen de film alleen niet rushen, omdat games-verfilmingen zelden goed uitpakken. Ze gaan dan ook samenwerken met Legendary, dit bedrijf doet niet veel, maar wat ze doen, doen ze goed.

World of Warcraft zal zich blijven ontwikkelen. Er is een team dat continu bezig is met het maken van nieuwe content voor de game. Dat is één van de voordelen van een game waar lidmaatschap voor wordt betaald.

Het geld dat ze binnen krijgen met World of Warcraft wordt gestoken in betere hardware voor de expansion. Ze willen zorgen dat de game soepel loopt en dat kost erg veel geld. Volledige server centers over de hele wereld worden uitgebreid en moeten onderhouden worden.

De game wordt momenteel bijgehouden door 1.600 mensen. 1.100 daarvan zijn mensen die werken voor de klantenservice, zowel in als buiten de game, de overige 400-500 zijn mensen die bezig zijn met de ontwikkeling van de expansion en extra content voor de patches.

Ze zijn bij Blizzard momenteel niet heel bang voor de concurrentie. Zolang de spelers tevreden zijn is het toch erg moelijk om ook maar in de buurt te komen van het aantal World of Warcraft spelers.

StarCraft Ghost is terug de koelkast in gegaan. De ontwikkeling is dus stopgezet. De reden hiervoor is dat ze bezig waren met ontwikkelen voor de verkeerde generatie consoles. Hierdoor ontstond tijdsgebrek en dus moest het afgelopen zijn. Het is nog mogelijk dat de game naar de volgende generatie consoles komt, maar op dit moment wordt er nog gekeken naar de mogelijkheden, waaronder dus ook definitief annuleren van de game.

PC-gaming zal niet snel afsterven. Iedereen heeft zo'n beetje een computer thuis staan. De user-base is dus gigantisch breed. Zolang dat zo blijft zullen er PC-games blijven komen.

Voor het volledige interview kun je hier terecht.