Topman Square Enix over games en hardware

Yoichi Wada, president van Square Enix en chairman van de Computer Entertainment Suppliers Association (CESA) heeft een praatje gemaakt met NBonline, de webversie van Nikkei Business. In het interview werd er gebabbeld over de toekomst van de gamesindustrie.

Volgens Wada zal de gamesindustrie zich langzaam verplaatsen van de (console)hardware naar de software. Hoewel hardware zijn positie niet zal verliezen in het geheel, zal software zich nog meer als een aparte industrie gaan vormen.

Men hoeft niet meer zo veel rekening te houden met de hardware, de software krijgt een eigen hardwareonafhankelijke markt.

"One no longer need rely on a certain game machine with a certain business model. […]Game content itself is starting to get its own defined market. The supply side has to ask, 'How should we make our product, how should we deliver it to the user, and for how much?'...This is a new state of affairs, which I think is confusing both to the users and the suppliers."

Het kopen en verkopen van CDs en DVDs met voorspelbare prijzen maakt het makkelijker om budgets te plannen, maar met het internet als nieuw medium kan je dat wel vergeten, aldus Wada. Volgens hem is het nu nog moeilijker om vast te stellen hoeveel geld er uitgegeven moet worden aan ontwikkeling.
Een goede manier om dit gedeeltelijk op te lossen, is het gebruik van maandelijkse bijdrage, zoals dat nu met online spellen vaak het geval is. Maar volgens Wada is dit niet het toekomstige zakenmodel. Het maakt alles een stuk ingewikkelder.

Should they be shipped on media or distributed through downloads? There is no one best method […] In the future there will not be just one business model, and it's worrisome that no one is preparing for this.

Over het onderwerp van IP, Intellectual Property, is Wada duidelijk. Volgens hem moeten games het voorbeeld geven aan de industrie. Het tweerichtingsverkeer dat ontstaat bij netwerkgames geeft het geheel een uitzonderlijke positie.

Almost all [other media] content is one-way: The supplier will always be the supplier, while the consumer will always be the consumer...The baffling thing about network gaming is that it's two-way. The content of networked communities is a joint product of the game's maker and the users.

Balans en eerlijkheid moeten voorop staan in de behandeling van copyright zaken. Vooral zaken zoals het maken van filmpjes met in-game content balanceren al op het randje. Voor dit soort zaken zouden eerlijke regels moeten worden opgesteld en toegepast, en niet puur op gevoel worden beslist.

We wouldn't have gotten a game as wonderful as Counter-Strike without Half-Life. So the original rights must be preserved. However, any copy limitations would have hindered the development of Counter-Strike and prevented it from emerging,

Verder werd er nog veel gepraat over de nabije toekomst van de gamesindustrie.
Wada zei dat er met de komst van de Wii, de PS3 en Windows Vista nog meer vraag komt naar innovatie. Als er geen frisse nieuwe ideeën tevoorschijn komen in de nieuwe generatie games heeft de industrie een probleem. Een goed voorbeeld van de mogelijkheden die innovatie biedt zijn de games voor de DS. Gamers willen iets nieuws. Ze weten niet wat ze willen, dus daar moeten de ontwikkelaars zelf achterkomen. Aldus Wada.

Verder ziet hij nog geen directe grote veranderingen, hoewel je het met de spelindustrie nooit zeker weet. Goede ontwikkelaars lukt het om materiaal opnieuw te verpakken en uit te brengen.

... An exceptional creator can pull off rehashing the same material. [...] This is what we've been doing for a long time, and in the process reached a profit rate of over 30 percent. However, this is what Square Enix did when the model was unchanging. Now things are different.

Het is niet makkelijk om met nieuwe frisse content te komen, je kan het niet forceren. Volgens Wada moeten de ontwikkelaars veranderen, maar omdat bedrijven niet alles kunnen omgooien zonder dat de industrie instort, zullen de bedrijven een apart budget moeten instellen voor deze “nieuwe richting”.

We must change. But if we change all at once, the system will collapse, and since our profits are built on that system, it's a difficult question. So you have to introduce change from a completely unrelated direction within a separate budget framework. […]Fortunately, we're financially prepared to handle change.

Hij heeft gekeken naar succesverhalen van de laatste tijd – de DS en de iPod. Beide zijn hardware. Volgens hem is de strategie van het creëren van een nieuwe omgeving rondom hardware een goed idee. Maar werkt dit alleen als je ervaring hebt met het maken van hardware.
Dit is het punt waar Wada een verrassende uitspraak deed over de toekomst van zijn bedrijf, dat zich normaal hoofdzakelijk op software richt:

This is one of the reasons Square Enix will collaborate with Taito, a company that produces physical hardware. […] In our talks with Taito, ideas for an actual physical product have come up. In any case, we will be releasing some 'thing.' It's interesting in that it's not the sort of thing you expect from Square Enix.