Hideo Kojima: "We leren nog op de PS3 te programmeren"

Hideo Kojima heeft een opmerkelijke uitspraak gedaan in het Amerikaanse Playstation Magazine. Hij is van mening dat Metal Gear Solid 4 nog niet het volle potentieel van de PS3 gebruikt, aangezien het MGS4-team nog elke dag leert meer gebruik te maken van de mogelijkheden van de PS3-hardware. De trailer is volledig met de in-game engine gemaakt, en draait op de PS3-beta-unit. Hij sluit niet uit dat het uiteindelijke spel mooier zal worden.


Kan mooier volgens Kojima


De gezondheidstoestand van Snake zal zichtbaar verslechteren naar gelang hij meer schade oploopt, en brandwonden en littekens zullen verschijnen op Snakes lichaam.

Net als in deel 3 zal camouflage een belangrijk onderdeel van de gameplay vormen. Je kunt facepaint en outfit veranderen om in je omgeving op te gaan. Daarnaast kun je gebruik maken van de Oco-cam. Een camouflage-systeem gebaseerd op de camouflage van verschillende soorten octopussen.
De reden dat er voor een octopus gekozen is en niet voor de meer voor de hand liggende kameleon, is dat de camouflage van een octopus sneller werkt, en ook meer in de omgeving opgaat dan dat van een kameleon.
Nadeel van de Oco-cam is echter wel dat het niet werkt als Snake beweegt. Je zult dus een combinatie van camouflage-outfit en Oco-cam moeten gebruiken om langs je tegenstanders te komen.

Het "Nowhere to hide" uit de trailer van vorig jaar lijkt dus vervangen te kunnen worden door "Hide everywhere".