Casey Hudson over Mass Effect

CGonline heeft een interview gedaan met Casey Hudson, project director van Mass Effect. In het eerste, in wat een series van interviews moet worden, hebben ze gesproken over Game Design en Storyline. Een paar intressante feitjes over de game op een rijtje:

-Interactie met NPC's moet beter zijn dan ooit tevoren; met een nieuwe interface zijn directe reacties in een gesprek mogelijk. Zo moeten gesprekken real-time gaan aanvoelen.

-Jouw character zal niet, zoals in vrijwel elke andere game, geluidloos antwoorden. Er is een volledige voice over gedaan, en je character zal zelfs gebaren kunnen maken; dingen als andere characters aan de kant duwen, op de tafel slaan, een wapen pakken etc.

-NPC's in Mass Effect hebben altijd een doel, ze moeten ergens heen, met iemand praten etc. Zelfs als ze niets te doen hebben zullen ze niet doelloos ijsberen, maar gewoon ontspannen tegen een railing, of gaan zitten op een bank.

-Mass Effect zal de diepe gameplay en complexiteit bevatten van een RPG, maar tegelijkertijd zal de game zeer toegankelijk zijn en een duidelijke interface krijgen.

-In de gevechten bestuur je een team van 3 characters. Commando's geven aan de characters die je niet bestuurt gaat heel eenvoudig door een klein menutje waarin je orders kunt aanklikken.

-Je kunt voor elke team-member een uitrusting selecteren, zijn manier van vechten aangeven en ook specifieke orders geven als wie hij moet aanvallen en waar.

-Character development zal deels gaan zoals in bijvoorbeeld Knights of the Old Republic. Je kiest uit een variëteit van classes en kunt dan aan je character wat dingen veranderen. Naast de standaard dingetjes als haar en gezicht kun je in Mass Effect ook de stem van je character aanpassen.

-De omgevingen zullen zeer wisselend zijn, de game neemt je namelijk mee door de hele melkweg. Zo kom je in een zwavel-woestijn terecht van een mijn-planeet, een oeroude stijd overwoekerd door de jungle en dan de hoofdstad: Een gigantische zwevende stad, vele malen groter dan Manhattan.