"Xbox Live businessmodel ongeschikt voor MMOG's"

Jeff Strain, mede-oprichter van Arena.net, de ontwikkelaar van Guild Wars, stelde onlangs dat het businessmodel dat binnen Xbox Live gebruikt wordt flinke aanpassingen moet ondergaan voordat de dienst aantrekkelijk is voor ontwikkelaars van zogenaamde Massive Multiplayer Online Games (MMOG's).

Strain, die senior ontwikkelaar bij Blizzard was voordat hij Arena.net opstartte, gelooft dat het Xbox Live businessmodel fundamenteel niet ontworpen is voor de hechte relaties die MMOG-makers onderhouden met hun spelers en community. Hij legt uit: "hun hele doel is om mensen te overtuigen een game in de winkel te kopen en vervolgens bevat de game ook een online component. Voor MMOG-makers is de aankoop in de winkel slechts het begin van de relatie - we willen een directe relatie met de klant zodat we altijd direct nieuwe content weggeven en direct support verlenen. Xbox Live is, vanuit een business perspectief, niet echt ontworpen om dat te ondersteunen."

Strain erkent dat het weghalen van de klantrelatie van de platformhouder naar de contentaanbieder een moeilijk iets is om over te onderhandelen, maar hij blijft optimistisch dat zowel Microsoft als Sony de mogelijkheden zullen omarmen die geboden worden door de MMO-markt.

"Ze weten dat het in hun belang is om de topontwikkelaars aan te trekken om te ontwikkelen voor hun console en ze weten dat het wat aanpassingen in het businessmodel zal vergen. Ik denk dat wanneer het stof rond de lancering van deze consoleronde neergedaald is, ze heel erg bereid zijn om die discussies te voeren."

Zijn opmerkingen komen een paar maanden nadat de TJ Kim, de directeur van MMO-gigant NCsoft (tevens uitgever van Guild Wars), onthulde dat er al gewerkt wordt aan MMO-titels voor de next gen consoles. Halsstarrige geruchten gaven indertijd aan dat de Xbox 360 aanvankelijk nog niet zou behoren tot één van die platforms. Strains visie op het businessmodel van Microsoft schijnt een nieuw licht op het mogelijke struikelblok in de onderhandelingen: wie beheert de directe relatie met de klant?

Ondanks dat Microsoft een enthousiast voorvechter is van MMO-titels op de Xbox 360, zijn de enige twee MMO-titels die voorlopig bevestigd zijn een poort van Final Fantasy XI (reeds beschikbaar op de PS2 en de PC) en Huxley, een MMOFPS.