Vrouwenblad wil verbod gewelddadige games

Het Britse vrouwenblad Take A Break Magazine is begonnen aan een campagne met als doel het toenemende a-sociale gedrag op de Britse straten een halt toe te roepen. De campagne heet "Mums' Army" en één van de onderdelen ervan is het verbannen van gewelddadige games. Directe aanleiding hiervoor is een enquête onder de lezers van het blad, waarbij meer dan 80 procent van de respondenten antwoordde voor een dergelijke ban te zijn.

De Take A Break Magazine website omschrijft het probleem als volgt: "Ordinary people are finding themselves on the frontline, their lives curtailed by feral youths who bully and fight, get drunk, sell drugs and rule by gangs... It's time for the ordinary women of Britain to show a united front."

De lezers van Take A Break Magazine worden opgeroepen een petitie te ondertekenen die aan de premier zal worden aangeboden. Tevens is men op zoek naar kandidates die zich verkiesbaar willen stellen. Een van de probleemgebieden waar de campagne zich op richt is het geweld in games (meer specifiek: "pimping, drug dealing and street murders").

Take A Break Magazine redacteur John Dale op de vraag of het niet de verantwoordelijkheid van de ouders is om te bepalen welke games hun kinderen spelen: "I think that's a perfectly decent point, but it doesn't go very far." Ook vindt hij dat de huidige wetgeving, waardoor kinderen geen 18+ games mogen kopen, weinig effectief is omdat kinderen de games toch wel te pakken krijgen. "The law is also supposed to stop the sale of tobacco and alcohol to those under the legal age, but it still goes on."

Andere speerpunten van de Mums' Army campagne zijn jeugd en geweld, de verruimde openingstijden van drankgelegenheden en de aanwezigheid van politie op straat. 99 Procent van de respondenten vond dat er meer 'blauw' op straat moest komen en een even grote groep vond dat er meer bescherming moet komen voor mensen die melding maken van a-sociaal gedrag.