Nieuwe info over Splinter Cell 4

Er is een aardige hoeveelheid nieuwe info over Splinter Cell 4: Double Agent verschenen:

* Een groot deel van de singleplayer-game zal bestaan uit co-op. De tweede speler kan alleen door de computer gestuurd worden. Een voorbeeld hiervan is dat Sam Fisher uit de gevangenis moet ontsnappen. De AI bestuurt dan een mede-gevangene die je hierbij helpt

* Het wordt bekend dat Sam een trauma heeft opgelopen door de dood van zijn dochter Sarah. Hierdoor heeft hij maandenlang geen spionnenwerk meer kunnen uitvoeren. Om dit op te lossen vraagt Sam juist om een opdracht. Zo moet hij als NOC te werk gaan; infiltreren in een criminele organisatie en deze uiteindelijk oprollen. Echter, mocht er iets mis gaan dan zal de overheid geen steun verlenen aan Sam. Zo komt Sam bij de JBA (John's Brown Army). Hij moet helpen de criminelen uit de gevangenis te breken. Om dit te bereiken voert Sam enkele bankovervallen uit en laat zich dan arresteren. Bij de uitbraak heeft Sam geen high-tech pakje; hij moet het met zijn eigen instincten doen.

* Zonder nightvision kan Sam de duisternis nog maar moeilijk gebruiken. Hij zal nu dus juist chaos moeten veroorzaken en dit tot zijn voordeel moeten gebruiken.

* De rest van de game speelt zich onder andere af in Shanghai en een oorlogsgebied in Afrika. Hier vechten twee bevolkingsgroepen tegen elkaar. Sam hoort bij geen van de twee, maar moet besluiten of hij meedoet in de oorlog of dat hij ondergedoken blijft

* De levels bestaan niet alleen uit opdrachten voor de NSA, maar er moeten ook opdrachten voor de JBA (de criminele organisatie) uitgevoerd worden.

* In het hoofdkwartier van de JBA kan de speler contacten leggen met andere leden van de gang. Zij kunnen zodoende Sam helpen met zijn taken.

* Sam moet soms opdrachten voltooien die testen of hij wel genoeg moraal heeft. Zo moet Sam een keer een piloot van een vluchthelikopter ombrengen. De speler heeft hier een vrije keuze in en dit zal het spel naar één van de meerdere eindes lijden.

* Sam zal in de game in verschillende outfits te zien zijn. Enkele voorbeelden zijn zijn traditionele agentenkloffie en een wit uniform voor een sneeuwomgeving.

* De ontwikkelaars proberen scènes te ontwikkelen die je bij blijven. Dit wordt een "directed moment" genoemd. Een voorbeeld hiervan is dat je als Sam boven IJsland uit een vliegtuig springt. Waar dit normaal in een cutscene zou gebeuren, kan je Sam nu besturen.

* In de game komen 150 verschillende karakters voor, waaronder Enrica. Sam zal op haar verliefd worden.

* Sam beschikt over 30 verschillende gezichtsuitdrukkingen

* De game komt uit voor de 360 en de Xbox/PS2/GC. De 360-versie zal er beter uitzien en er zullen bijvoorbeeld meer gevangen tegelijk over het scherm rennen. In de Xbox/PS2/GC versies is dit minder, maar de gameplay moet precies hetzelfde blijven.

* Het is, ook in multiplayer, mogelijk om allerlei lichtbronnen te vernietigen. Zo kunnen er bijvoorbeeld ook generatoren kapot gemaakt worden, zodat een groot gebied plotseling donker wordt. Dit kan Sam natuurlijk in zijn voordeel gebruiken.

* De multiplayer-modus zal bestaan uit een spion versus mercenary-modus. De spion ziet de wereld uit 3rd person perspectief, de mercenary uit 1st person. In één team zitten drie mensen.

* In de multiplayer bezit iedereen één dodelijke beweging die van dichtbij moet worden uitgevoerd.

* De mercenaries in de game heten de Upsilion

* Alleen op de PS2 en de Xbox komt een spion vs. spion modus

De game komt ergens volgend jaar uit.